Terug in Havana...Midden Cuba in vogelvlucht. - Reisverslag uit Havana, Cuba van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Terug in Havana...Midden Cuba in vogelvlucht. - Reisverslag uit Havana, Cuba van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Terug in Havana...Midden Cuba in vogelvlucht.

11 Januari 2014 | Cuba, Havana

Havana, 11 januari 2014, 13.15 uur.

Lieve mensen.

Bedankt voor jullie reacties. Onze reis in Cuba zit er bijna op, nog een dag en een lange nacht te gaan, want Fons een collega van Jeroen zal ons vanavond meenemen naar het echte uitgaansleven van Havana...

Vinales was goed te bereiken na de vlucht van twee uur vanaf Baracoa naar Havana, waarbij we door de eigenaar van onze casa hadden laten regelen, dat we op het vliegveld van Havana zouden worden opgehaald door een taxi om ons naar Vinales te laten brengen. Hier waren we erg blij mee vanwege de stromende regen. In onze nieuwe casa werd het diner al klaargemaakt, rijst met bruine bonen, kip, gemende salade en heel veel fruit.
De volgende dag met een taxi collectieva, we hadden twee Duitse toeristen van onze casa meegevraagd, zijn we de omgeving gaan verkennen, waaronder een aantal grotten. Hoog in het gebergte hadden we een prachtig uitzicht op de vallei van Vinales met de tabaksplantages en de drooghutten voor de tabaksbladen. Reden voor ons om alles wat dichterbij te bekijken tijdens een drie uur durende wandeltocht, georganiseerd door de plaatselijke VVV. In de avond lieten we ons meevoeren naar de verschillende terrassen met muziek van salsabands. Als afsluiting toerden we met een scooter door de bergen, waarbij we na een paar uur vanwege de wind en kou al afhaakten, na twee zonnige dagen met temperaturen van vijfentwintig graden, was er een koufront boven Vinales met max 12 graden! Tijd om te verkassen naar het zuidwesten, Playa de Larga. Met de bus richting Cienfuegos, binnen 3 uur waren we op het kruispunt waar een oude chevrolet ons al op stond te wachten om ons naar de casa direct aan het strand te brengen, waarna we de koraalriffen bij Punta Perdiz konden bewonderen door te snorkelen in het heldere blauwe water en wat konden bijbruinen in de zon. Reden genoeg om nog een extra dag bij onze casa te blijven, hangend in de schommelstoel, luisteren naar het ruisen van de zee met een Pina Colada in de hand. Ja, dat was wel uit te houden.

Tijdens de laatste dag in Havana kijk ik met plezier terug naar ons verblijf in Midden Cuba...
Midden Cuba in vogelvlucht, 25 tot 29 december 2013. Na het feest in Romedios trokken we verder naar Santa Clara, gelegen op het middelpunt van Cuba. Een relax stadje met aan de ene kant Plazxa de la Revolucion met het standbeeld van Che Guevara, een Argentijn die samen met Fidel Castro Cuba heeft bevrijd van de dictator Bastista. Heel indrukwekkend was het aangrenzende mausoleum. Hier werden Amerikanen geweerd en ik werd gesommeerd om niet met rugzak en camara naar binnen te gaan. Ingetogen en in stilte bekeek ik de 38 vloertegels ter ere van de kompanen van Che, die met hem sneuvelden in Bolivia. Slechts acht lichamen zijn teruggevonden. De marmeren gedenksteen van Che was omringd door tropische planten.
Na een tocht met paard en wagen kwamen we aan in het noorden van de stad bij het monument van de Gepanserde Trein, die in december 1958 vol minutie overmeesterd werd door Che en zijn troepen, waardoor ze voor het eerst over evenveel wapens beschikten als het leger zelf! De dagen van Batista waren toen snel geteld.
De avond in Santa Clara doorbrengen was bepaald geen straf, in een sjiek uitziend restaurant hebben we heel goedkoop en super lekker gegrild varkensvlees gegeten. In het daarnaast gelegen cafe La Marquesina, uitkijkend op een klein park, speelden tactigplussers opzwepende salsamuziek, waarbij zelfs Jeroen eraan moest geloven een door een vlezige Cubaanse de dansvloer werd opgetrokken en ik priveles kreeg in salsa van een donkerzwarte maar zeer lenige Cubaan.
Met de Viazulbus naar Camaquey, waar onze taxi voor ons klaar stond en we door de eigenaar van de casa erg hartelijk werden begroet. Er waren verschillende pleintjes, die door winkelstraten aan elkaar verbonden waren. ´s Avonds genoten we van verschillende optredens in de openlucht en zijn daarna met een Cubaans stel de disco ingegaan, ze zeiden dat ze broer en zus waren, maar dat betwijfelden we. We waren wel verplicht hun drankjes te betalen, maar daarvoor hadden we geweldige danspartners aan hun. Totdat de Cubaanse dame erg aan dirty dancing deed, toen hadden we het allebei wel gezien.
Met een fietstaxi hebben we ons door het stadje laten vervoeren en gebruikten een kopje koffie op Plaza San Juan de Dios. Daarna zijn we doorgereisd naar Baracoa, Vinales, Playa de Larga en zit we nu hartje Havana op de Obispo. We hebben deze straat al honderd keer gelopen maar elke keer is het er anders, door de straatartiesten, verkopers van lekkernijen, flanerende Cubanen en toeristen...

Hartelijke groeten
Jeroen en Desiree

• 11 Januari 2014 - 19:25

Riny:

Geniet nog even en goede reis terug!
    Groetjes Carl en Riny

• 11 Januari 2014 - 19:41

Lida:

Mooie reisverhalen! hoop dat jullie lekker uitgerust zijn en wat warmte meenemen naar Nederland!
    Geniet er nog maar lekker van en een goede reis terug naar Nederland.

groetjes, Lida

• 11 Januari 2014 - 19:50

Robert En Bart:

Dag Desiree en Jeroen,

Met jullie reisverhalen van de afgelopen weken hebben we in onze gedachten een redelijk beeld kunnen vormen van wat Cuba allemaal te bieden heeft en in het bijzonder welke avonturen jullie hebben meegemaakt. Het was interessant, informatief en soms erg komisch om te lezen. We hebben er dan ook regelmatig om moeten lachen.
    Geniet nog even daar, voor straks een goede terugreis en ga thuis door met het nagenieten !

groetjes en tot ziens,
    Robert en Bart

• 11 Januari 2014 - 20:30

Marja:

Hallo Jeroen en Desiree

Jammer dat jullie reis er bijna op zit. Nog even stappen met Fons (ohlala kijk maar uit) dan terug naar huis. Ik denk dat jullie na het stappen met Fons, blij bent dat je weer terug kan. Hoop dat jullie dan nog een dagje hebben om dan bij te komen. In ieder geval een goede reis terug. En doe de groetjes aan Fons.
    Zal jullie verslagen weer missen. Moeten we weer een jaar wachten. En wie weet waar vandaan?????

Marja

PS. Jeroen ik zie je wel weer op ons SUPER GEZELLIGGE kantoor als je langskomt.
    Desiree weer bedankt voor je geweldige verslagen. Is altijd net of je er bij bent.

• 11 Januari 2014 - 22:41

Tita En Dick:

Gaan alle verhalen nog een keer nalezen. Hadden alleen wat last van de wat kleine lettertjes.
    Goede thuisreis.

Tita en Dick.

• 12 Januari 2014 - 16:38

Frans:

Gaaf, Jeroen en Desiree,

@Jeroen; hebben we weer wat te lullen als we "rustig" moeten werken ;-)

Greetz,

Frans.

• 13 Januari 2014 - 00:28

Jaap De Koff:

Hoi Desiree en Jeroen.

Hoop jullie morgen op schiphol te mogen begroeten.

Liefs Jaap

• 13 Januari 2014 - 00:31

Jaap De Koff:

Met morgen bedoel ik natuurlijk straks.

tot straks.

• 13 Januari 2014 - 10:00

Ineke G :

Helaas ......., het zit er weer op ! Fijn dat jullie opgehaald worden van Schiphol en dat er dan thuis een buurvrouw klaar staat met soep ! Ook jullie terugkomst is dus goed geregeld ; evenals de hele reis.
    Tot ziens !
    vriendelijke groet van Ineke