Diehard backpackers hotel! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Diehard backpackers hotel! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Diehard backpackers hotel!

Door: Desiree Janssen

02 Januari 2016 | Ecuador, Quito

Ecuador, Quito, 1 januari 2016, 19.15 uur

Het begint allemaal zo smoothly: op oudejaarsdag zijn we keurig op tijd bij Jaap in Rijswijk, die ons verder naar Schiphol brengt. Heerlijk geen files. Het inchecken gaat bijna geheel automatisch: zelf de boarding pass en paspoort inscannen en de rugzakken labelen. Het enige dat de grondstuwardess doet, is ons paspoort en boarding pass controleren.
Oke, er zijn nog wat strubbelingen op Schiphol: de veiligheidsbeambte roept boos naar Jeroen: 'Je moet jouw handen boven het hoofd en niet tegen het hoofd houden.' Ook bij het invoeren van zijn favoriete ontbijt bij een paal van McDonnalds is Jeroen not amused: volgens het display is het uitverkocht en later blijkt het wel leverbaar te zijn, maar helaas er kan niet meer geruild worden.

Toch zijn dit peanuts vergeleken met de ontvangst in Ecuador. Na een vlucht van twaalf uur zijn we er wel aan toe om achterover te leunen. Zeker met een tijdsverschil van maar liefs zes uur.
De afhaalservice van het hotel laat desalniettemin afweten: niemand met het bordje 'Sakti hostal in Ecuador wants to welcome Miss Desiree Janssen en Mister Jeroen Haagsman.' Wel starende mensen: wat doen die verdwaalde toeristen hier?
Maar we later ons niet uit het veld slaan. De Lonely planet, onze reisbijbel, geeft raad: neem een geregistreerde taxi van het vliegveld en ga niet met een bus (pas op voor zakkenrollers) en loop niet met bagage over straat (vanwege kans op overvallen).
De taxiprijs wordt meteen afgesproken: wel zo duidelijk.

In een uur zijn we vlak bij ons hotel. Het is er een drukte van belang. Op straat loopt bijna iedereen met maskers op en draagt zelfgemaakte poppen. Die vertegenwoordigen hun wensen, liefdes en idealen. Vanwege de festiviteiten is de straat van ons hotel afgezet. De taxichauffeur helpt ons met de rugzakken en weg is hij.
'Wat jammer dat de chauffeur niet kon wachten. Nu maar hopen dat de eigenaar van ons hotel er is. Met oudjaarsavond is er geen kamer meer te krijgen en zijn de (budget) hotels gesloten.'
Ik ga snel vooruit. 'Jeroen, er zitten ijzeren roldeuren voor de ingang van ons hotel en op de deurbel wordt niet gereageerd.'
Verslagen kijken we elkaar aan.
'Laten we het aan de buren vragen.' We gaan de supermarkt in en ik mag er meteen bellen. Helaas, het telefoonnummer blijft in gesprek.
Jeroen loopt naar het restaurant aan de andere kant. Ik blijf wachten bij de bagage bij de ingang van ons hotel. Zo gaan er dertig minuten om tot ik een vrouw naar me toe zie rennen met tassen vol boodschappen.
'Sorry, I'm so late. I'm Helene. You wait long?' vraagt ze in gebrekkig Engels.
Ik schud mijn hoofd.
Jeroen verschijnt in mijn vizier.
'De eigenaresse is er,' knik ik hem toe.
Ze haalt de ijzeren deur van het slot en gaat ons voor in een prachtige tuin naar onze ruime kamer met badkamer en warm water. We krijgen de sleutels en horen dat ze geen ontbijt meer regelt. Na deze mededeling hebben we haar niet meer gezien. Geen probleem toch: dankzij het kaartje in onze reisbijbel met de oude stadsroute van vijf km hebben we ons op nieuwjaarsdag laten leiden langs bijzondere kerken, gezellige pleinen en parken. Het is ons wel toevertrouwd als diehard backpackers.

Rest ons jullie veel avontuur toe te wensen:

Feliz Año Nuevo, iedereen een gelukkig 2016 !

Jeroen en Desiree

• 02 Januari 2016 - 06:45

Herniette:

Een goed begin, Diehards! Have fun :-)

• 02 Januari 2016 - 09:02

Suuz:

Hi Desiree en Jeroen,
    Wat leuk dat jullie weer op reis zijn. De Galapagos dit keer, gaaf!
    Balen van dat gedoe met jullie host.
    Mochten jullie ook nog hostal zoeken voor na jullie verblijf op de Galapagos dan adviseer ik Secret Garden Quito. Is voor mij wel alweer 6 jaar geleden maar was toen super. Zie op hostelbookers.com nog steeds goede recensies. Ze hebben ook double rooms volgens mij.
    Heel veel plezier daar in Ecuador!
    Grjs, Suuz

• 02 Januari 2016 - 10:40

Lida:

Hi Desiree en Jeroen!

Enerverend begin van jullie reis weer..

Feliz Año Nuevo tambien! Veel plezier en buen viaje!!

groetjes, Lida

• 02 Januari 2016 - 12:56

Gerrie:

Hoi Jeroen en Desiree, ook een gelukkig nieuwjaar en de beste wensen voor 2016!
    Wat een begin, weten jullie gelijk weer hoe het gaat haha. Het is geen Nederland waar je nog geld terug kan vragen als OV te lang op zich laat wachten of uitvalt haha
    Fijn te horen dat jullie daar nu veilig zijn aangekomen en laat het avontuur beginnen.
    Liefs Gerrie

• 03 Januari 2016 - 01:09

Desiree Janssen:

Bedankt voor al jullie leuke reacties. Zo voelen we ons toch nog thuis in Zuid-Amerika;-)

Wat betreft het niet komen opdagen van de afhaalservice op het vliegveld Quito: het bleek dat ons hotel een berichtje naar Jeroen had gemaild om 16.09 uur, terwijl we in het vliegtuig zaten.
    ' No posemos servicio de transporte, pero en el aeropuerto hay buen servicio de taxis a $25.00 hasta nuestro hostal.
    Saludos cordiales.'
    Zouden ze niet weten dat we in de lucht geen bereik hebben?

Geloof het of niet, maar we hebben nog een nacht bijgeboekt!
    Helene de eigenaresse van het hotel heeft zich wat meer laten zien en op ons verzoek een taxi geregeld. De kamer was opnieuw geboend en bed was keurig opgemaakt.

Wordt vervolgd.

Jeroen en Desiree

• 03 Januari 2016 - 10:54

Summer:

Hi Desiree & Jeroen,
    So you are in Ecuador ! How fantastic and I hope that you are having a wonderful adventure.
    Happy 2016 and I hope that it brings you lots of fun and joy.
    Love
    Summer & Glyn

• 03 Januari 2016 - 15:53

Ineke:

Alles uiteindelijk toch weer op z'n pootjes terechtgekomen.Hebben jullie een prachtige tuin bij je hostal ??

• 03 Januari 2016 - 16:14

Bep Van Wely:

Gelukkig Nieuwjaar. Wat leuk om meteen met oud en nieuw op reis te zijn. De start was een beetje rommelig begreep ik. Maar jullie laten je niet zo snel uit het veld slaan. Laat staan uit het hostel. Genieten maar. Groetjes, Bep

• 04 Januari 2016 - 16:19

Sandra:

Dag J.enD. Alles wordt tenslotte opgelost. Hoe is de gevreesde hoogteziekte Jeroen? Niets meer over gelezen. De asperges waren heerlijk! Tot de volgende nieuwsbrief. Hier was Oudjaar rustig zonder buren. Liefs S.

• 07 Januari 2016 - 10:47

Chalinie :

Hoi Desiree,

Fijn dat het allemaal goed is gekomen.
    Geniet ervan en tot gauw!
    Groetjes, je collega's ;-)

Tags: Ecuador