Phalaborwa - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Phalaborwa - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Phalaborwa

Door: Desiree Janssen

24 Juli 2011 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Phalaborwa, 24 juli 2011.

Hoi!!

Op zaterdag 23 juli om 9.00 uur 's morgens landen we veilig in Zuid-Afrika en hiep hoi: ook onze beide rugzakken met alle kampeerspullen zijn aangekomen op het vliegveld in Johannesburg.
Dat we nog 2 uur bezig zijn om onze huurauto mee te krijgen, mag de pret niet drukken: het reserveringsnummer van de week verlenging van onze huurauto op onze papieren klopt niet volgens Europcar, na wat heen en weer gepraat en het uitwisselen van het telefoonnummer van Wereldcontactreizen- die Europcar uiteindelijk niet kan bereiken omdat ze het Nederlandse landennummer niet intoetsen- krijgen we toch de auto voor 3 weken mee mét de benodigde papieren voor Mozambique.

De auto is een Dazia, voor Jeroen erg vertrouwd: dit keer met het stuur aan de linker kant.
Met de Tomtom ingesteld op Zuid-Afrika gaan we de verharde wegen op: 486 km te gaan. We passeren de townships van Johannesbrug, huizen met golfplaten daken, via de plaatsen Boksburg, Wetbank en vanaf Middelburg gaan we de tolweg N4 op: een prachtige snelweg, beide kanten 2 banen, dat rijdt gelukkig door. Want al is Zuid-Afrika een prachtig land, het wordt erg afgeraden om na het donker nog te rijden i.v.m. dat er dan roekeloze automobilisten rijden, dieren op de wegen lopen, die je niet kan zien, maar ook wegversperringen kunnen worden opgeworpen, door arme Afrikanen, die toch wel in elke toerist de dollartekens zien.
Veelal vlak land met hier en daar groen gras met enorme sprinklersinstallaties -soms weer stukken met dor geel gras-, het laatste gedeelte kijken we in diepe ravijnen en zien het rode gesteente in de toppen van de bergen oplichten door de ondergaande zon: dit keer weer een rode ronde zon!! Om 17.30 uur begint het al te schemeren en om 18.00 uur is het pikdonker. Hierdoor is het nog even zoeken naar ons overnachtingsadres: Sefapane lodge in Phalaborwa.
Na een uiters vriendelijke ontvangst, door een hostess van het complex worden we naar ons nachtverblijf begeleid: voor het openen van het toegangshek hebben we automatische bediening, maar aangekomen bij ons huis beginnen de problemen pas echt: moeten we gaan kiezen welke badkamer we gaan gebruiken. We hebben drie badkamers en blijven maar 2 nachten hier.
Serieus: we hebben een prachtig huis met keuken, grote woonkamer, 2 slaapkamers beneden en 1 slaapkamer boven, terras compleet met ligbedden en kussens met uitzicht op een meer, omringd met bomen en gewekt worden door de vogels: wouw!!
Het diner nuttigen we in het restaurant in de openlucht, uitkijkend op het zwembad. Het koelt 's avonds wel af, dus we zijn blij met onze vesten en heteluchtkachel die vlakbij onze tafel staat.

's Morgens blijven we wat langer liggen: Jeroen heeft nog wat slaap in te halen van de nachtvlucht.
Na een heerlijk ontbijt met lopend buffet gaan we naar de gate van het Krugerpark: we hebben geluk, er is nog 1 slaapplaats voor een tent beschikbaar:
in Satara Restcamp voor de 1ste nacht en Skukuza Rest camp voor de 2e nacht.
De receptiomiste van het wildpark belooft ons: in dit gedeelte is er een grote concentratie van de big five. We zullen zien.
Vervolgens rijden we naar de plaatselijke supermarkt,waar we ons door een Afrikaan laten adviseren: ja, we kunnen houtskool en vlees meenemen, op elk kamp is er wel een braai.
De rest van de dag liggen we te chillen voor ons huis"je", en zien de spechten vlaknaast onze ligbedden het voedsel uit de grond pikken.
Nu op naar de echte wilde dieren, we zijn er klaar voor!!

Jeroen en Desiree

• 25 Juli 2011 - 08:13

Olga:

Heerlijk !! Telkens weer geniet ik van al die mooie verhalen..

Terugdenkend aan onze ontmoeting die begon op een drijvend winkeltje in Cambodja :-)

Ontzettend veel plezier !!

• 25 Juli 2011 - 20:33

Ineke G.:

jaja, jullie hebben nu ook ' es een ervaring met die ' criminelen' van een autoverhuurbedrijf....

Leuk zo'n riant huis ! Jammer dat het maar voor 2 nachten is en wat is de volgende accomodatie ?
    Tentje ???

• 26 Juli 2011 - 12:41

Jaap De Koff:

op naar de wilde dieren. doe wel voorzichtig, soms bijten ze. wens jullie een fijne tijd.
    groetjes

jaap