Op weg naar de kamelen..... - Reisverslag uit Jodhpur, India van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Op weg naar de kamelen..... - Reisverslag uit Jodhpur, India van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Op weg naar de kamelen.....

Door: Webmaster

06 Januari 2007 | India, Jodhpur

Jodupur, 6 januari 2007, 18.45 uur

Beste mensen

Er is zoveel te doen geweest en daardoor het mailen te laten..
Enfin op de vooravond dat we naar Jaisalmer gaan voor een kamelentocht door de woestijn heb ik toch nog even tijd gevonden voor een klein verslagje, terwijl Jeroen de foto's uitzoekt:
Mocht het aan jullie ontgaan zijn: Jeroen heeft wel wat uurtjes achter de computer gezeten, namelijk om de foto's op de site Flickr te zetten, Jannes heeft voor ons de link gemaakt. Dus KIJK OP: www.flickr.com/photos/71735779@N00/

Wij hebben inmiddels het gemoedelijke Bundi achtergelaten met een prachtig oud fort: de legendes over de Maharadjas en verschillende goden deed voor ons de oude tijden herleven.
Heel leuk was de rondtoer met een riskja, die we deelden met Tonnie, een Nederlandse vrouw (ze was 2 maanden op reis in India): we reden langs het meer en bezochten verschillende grafmonumenten van Marahadja's, en van hun 64 weduwen, die zich vrijwillig lieten verbranden na de dood van hun echtgenoten (satie)!!!
Met de nachtbus (sleeper) zijn we gisteren om 6.00 uut 's morgens in Jodhpur aangekomen. Het was afzien in de bus: door de de kou en de hobbelige wegen hebben we weinig geslapen. Maar Jodhpur was het wel waard: via oude poorten kwamen we de oude stad binnen, even later begon het tot leven te komen, Delhi in het klein: motorriskja's reden af en aan, volop handel vanuit kraampjes, handkarren, kleurrijke mensen, dan even later een kameel die een kar vol met stenen vervoerde: we keken onze ogen uit. Na wat gerust te hebben in het Jogi guesthouse, gingen we naar het paleis in Jodhpur: ja hier in India zijn er vele paleizen te zien, dit keer konden we een klein gedeelte zien, ingericht als museum met o.a. de jachttroffeen van de marahadja's. Het hotel in het andere gedeelte deed me denken aan hotel des Indes in Den Haag: een kleurrijke man stond steeds te buigen als hij de deur open deed. In de ontvangstruimte hingen opgezette tijgers aan de wand.
's Avonds op het dakterras van ons guesthouse gegeten; wel met truien aan: zo warm, dat het overdag was met de zon,namelijk rond de 20 graden, zo koud was het 's avonds: rond 5 graden!
Vandaag zijn we naar de omliggende Vishnoisdorpjes geweest met een jeep: oude lemen huisjes: de dames hadden grote gouden ringen in de neus, de mannen hadden grote snorren en droegen witte tulbanden. Volop leven bij de waterpomp, waar de bevolking regelmatig water haalde. Bij de plaatselijke potterie werd met de voet de machine bediend om de klei te maken tot een kleine pot, die even later met de hand werd uitgeklopt tot een grote pot: wat een werk!!!
Langs een dore vlakte gereden en daar kwamen we antilopen tegen en even later roofvogels/ aasgieren die bezig waren met een resttant van een dood hert.
Als lunch : pannekoeken en een vegatarisch burger gegeten: ja, even geen kerrie gerechten, die kwamen me letterlijk mijn neus uit.
Als afsluiting: het fort van Jodhpur bezocht, dit keer kregen we een eigen gids in de vorm van een casetterecorder mee: met de meest fantastische verhalen over de marahadja's van Jodhpur.
Morgen gaan we al vroeg naar Jaisalmer: om 6.00 uur vertrek met de bus, dus dat wordt om 5.00 uur opstaan... echt vakantie, nietwaar?!!!

Jeroen en Desiree

• 06 Januari 2007 - 15:01

Henriette:

Prachtige verhalen schrijf je, Desiree!

En ja, je gaat niet zo ver op vakantie om op je luie rug te liggen, toch?

Mooie foto's ook.
    Bedankt voor het delen.

lief & groet,
    Henriette

• 06 Januari 2007 - 16:47

Jannes:

waar gaan jullie allemaal nog ongeveer naar toe ? west oost zuid, terug naar noord ?

• 07 Januari 2007 - 16:37

Robert En Jacq:

Prachtig allemaal hoor jongens, ben stinkend jaloers

• 08 Januari 2007 - 20:18

Iineke G.:

ja,ja als er iets zwaar is aan het reizigersleven dan is het wel die aanslag op je duffe bioritme:
    voor dag en dauw je bed uit
    nachten doorreizen / weinig slapen door die steeds weer andere bedden.
    Maar je doet het voor......
    Juist die totale onderdompeling in heel andere culturen, de overweldigende natuur,wilde dieren....enz.
    Al die belevenissen neemt niemand je meer af !