Kerst in Borneo - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Kerst in Borneo - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Kerst in Borneo

Door: Webmaster

25 December 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Kapit, 25 december 2009, 16.30 uur

Beste mensen

Allereerst wensen we jullie een hele fijne kerst toe.

Wij hebben in ieder geval al een hele bijzondere kerstavond achter de rug in Sibu.

In Premier hotel een heus kerstdiner bijgewoond met lopend buffet, een kerstman en kerstvrouw die ons een goede kerst wensten, voltallig bedienend personeel die kerstliedjes voor ons zongen, een kwis waarbij we het gewicht van de kerstman mochten raden: hij werd voor ons gewogen op een hele bijzondere manier, namelijk in een weegschaal aan een stok, gedragen door 4 mannen en daaraan bungelde -de kerstman met zijn 95 kg!, een loterij, kadootje met kerstcrackers, fluitje, kaarsje. We keken onze ogen uit: de dames met rokjes nog korter dan minirokjes en de mannen in T-shirts en spijkerbroek. We kregen een lift van een jong Maleis stel in hun splinternieuwe Tayota naar de het park met tientallen opgesierde gekleurde kerstbomen, waarna we naar een bar zijn gegaan, waar allerlei games werden gespeeld: wij moesten er ook aan en probeerden een appel tussen onze voorhoofden in korte tijd te vervoeren, helaas halverwege viel de appel, later heeft Jeroen toch nog gewonnen met een nummertje trekken omdat hij een ballon vast had, op het moment dat de muziek ophield. Er werd afgesloten met elkaar onder het schuim spuiten: Jeroen was de klos: zat hij toch nog onder de sneeuw(schuim)!
Nog vreemder was dat men even later om 24.00 uur in het park nabij de bar de kerstavond ging aftellen (alsof het nieuwjaar werd) en groots vuurwerk ging afsteken!!! Feestelijk was het in ieder geval wel.
De volgende dag naar de mis in de plaatselijke kerk, die al een half uur bezig was, terwijl we hadden gehoord, dat de mis om 9.00 uur zou beginnen. Een ding is zeker in Azie, namelijk dat niets zeker is!

Geloof het of niet Borneo is nog luxer en efficienter geregeld als welk ander denkbaar land in Azie.
Denken wij in een primitief gebied te komen!?!
In Kuching hadden we al een voorproefje met de prachtige boulevard aan de waterfront en de moderne shoppingmalls.
Ook in het natuurpark Bako was alles prima in orde: vaste etenstijden voor het buffet, maar waag het niet om een half uur later te komen, want dan had je alleen nog maar wat restjes waaruit je kon kiezen.
De kamers waren wel erg basic, een paar houten units op palen met een houten bedden en een gezamelijk toilet en koude douches. Enfin daarvoor zaten we toch in de natuur, nietwaar?
We hadden een boekje met verschillende trails, het was droog en zonnig, dus deden we de trail naar de waterval van 3,8 km. Met veel klimwerk haalden we die in 2,5 uur en overtroffen we de aangegeven tijd van 3,5 uur en daarna een verkoelend bad in de waterval was zeer verfrissend.
De dieren waren moeilijk te vinden, doordat het regenseizoen was en er voor hun veel fruit te vinden was, waren ze vaak ver weg: echter we hebben toch de neusaapjes en zowaar een groene giftige slang gespot en zo moe dat we waren, hebben we van 21.30 tot 9.00 uur geslapen. Toen de volgende dag de regen met bakken uit de hemel viel, hebben we ons vermaakt met een boekje en na een paar uur toch nog een klein rondje gelopen, zij het glibberend op de natte grond richting strand. Met een speedboot met een motor van 38 PK over de onrustige zee weer terug naar Kuching gesurfd.

Inmiddels hebben we Kuching en Sibu -beiden per boot - achter ons gelaten en zitten we nu in Kapit een heel klein dorpje, met een marktje en een eenvoudige kermis: ballen gooien,om frisdrank te kunnen winnen.

We willen morgen de longhouses gaan bezoeken in de jungle en hopen dan in contact te komen met de nakomelingen van de koppensnellers van voorheen.

Wordt vervolgd.. wellicht...

Groetjes
Desiree en Jeroen

• 25 December 2009 - 13:20

Trudy:

wat een kerst avond , hier erg winters ,maar dat heeft ook wel wat! heb gisteren Dita een bezoekje gebracht ,met een voetmassage en haar haar gedaan.geniet van allegoeds ,trudyyy

• 25 December 2009 - 22:29

Wilfried:

Hallo Desiree & Jeroen,

Nog een fantastisch kerstmis en gelukkig new jaar toegewenst uit Engeland.

Liefs van
    Wilfried, Elaine, Loek & Sheena xxxx

• 26 December 2009 - 14:31

An Theo:

Hoi
    Allereerst een fijne kerst ook wat later net de borneonesen maar zeker gemeent totaal anders als bij ons de kerst in een andere omgeving altijd erg leuk alleen al de temperatuur.
    en natuurlijk een spetterend oudjaar en een gezond en spannend New Year.
    Groedjes.

• 26 December 2009 - 21:26

Kitty:

Een fijne kerst en nieuw jaar toegewenst van de lariksdreefjes, hier hebben we een witte kerst gehad heel erg leuk.Nog een fijne vakantie en geniet er van veel liefs van je zus Kitty

• 28 December 2009 - 16:22

Tonny:

Hoi Dees en Jeroen,
    Ik kom al helemaal in de stemming en geniet van jullie informatie.Een soort voorwerk dat mij goed van pas komt.Over het weer hoef ik niets meer te zeggen.Wel hebben we volle maan met oudjaar.Ben benieuwd of jullie weer vuurwerk krijgen.
    Hoop dat ze jullie koppen niet snellen en wens jullie alle goeds en weinig regen!!!
    Groetjes Tonny

• 30 December 2009 - 10:17

Sandra:

Wat een verrassende Kerst hebben jullie gehad bijna hetzelfde als ik in Noordwijk, alleen hadden wij een diner dansant! Moeders weer gelukkig!! Op nr. 59 is alles in orde. Hoop met Jeroen z'n teen ook. Liefs Sandra