Koppensnellers?!? - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Koppensnellers?!? - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Koppensnellers?!?

Door: Webmaster

29 December 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Miri, 29 december 2009

Geleidelijk zijn we steeds meer de rimboe ingekomen, via Kapit met een nog kleinere speedboot naar Belaga: een plaatsje met slechts 1 straat en 3 kleine hotelletjes!
We waren er klaar voor: de longhouses met het Maleisische volk met traditionele rituelen en eenvoudige middelen van bestaan...
Eerst nog even een gids vinden, want zelfs de lonely planet -onze reisbijbel van 2008- kon ons nu niet helpen: de geroemde guide/traveloffice Daniels was gesloten (hij was zelf bij zijn familie kerst gaan vieren), de gids aanbevolen door ons hotel Belaga was al met een ander Australisch stel in onderhandeling, dus gingen we zelf maar op zoek. Net voordat een tropische bui naar beneden kwam, werden we door Housein aaangesproken, zijn vried Ham kon ons wel naar de longhouses brengen. Eerst even gewacht in het huis van Housein, want Ham was even weg, even later werden we aan Ham voorgesteld en ook een Belgisch stel -ontmoet op de boot- had wel interesse.
Louis, een Frans Canadese man sloot zich later bij ons aan.
"s morgens om 9.00 uur samen boodschappen doen: ballonnen kopen voor de kinderen en een kado voor de familie van de longhouse die ons zou ontvangen. Met een nog kleinere boot, wel met motor want er stond een behoorlijke stroming in de rivier naar het eerste longhouse: een hele lange stenen gebouw met woonunits aan elkaar en daarbinnen: de moderne stereo, TV, bankstel tot aan een wasmachine toe! We kregen koekjes en cola en werden uiters vriendelijk ontvangen, met de boot weer verder naar een volgende longhouse, dit keer van hout, ook hier werden we begroet met koekjes en cola.
"s Middags gingen we met de boot door naar de volgende longhouse. Deze was nog langer dan de vorige: 80 woonunits naast elkaar en op dit moment waren er 1000 mensen i.v.m. de kerst. Als je je bedenkt dat er het hele jaar normaal maar 4 families zitten: wat een verschil. Iedereen had er zin in, men was er volop aan het dansen, een lange stoet van feestelijk geklede zingende mensen. Na het diner -rijst, groente en kip - was er traditioneel dansen om 20.00 uur.. eerst een paar toespraken ..tot 22.00 uur i.v.m. de start van de bouw van een nieuw longhouse, door de een minister i.v.m. de verkiezingen volgend jaar, wilden ze de bevolking gunstig stemmen, en wat kan je anders dan nog een longhouse bouwen?!?
Enfin, eindelijk begon het feest: traditionele dans door een paar jonge dames in prachtige jurken vol met diamanten en mooie hoofdtooi, daarna een paar mannelijke zangers met wel erg rustige melodie, dus werd het tijd om ons "bed" te gaan opzoeken: een paar losse kussens op de grond en als douche: een paar emmers met koud water, ja dat was met recht erg verfrissend na zo'n warme dag met gemiddelde temperatuur van 32 graden.

De volgende dag na het ontbijt - noedelsoep- gingen we richting een volgende longhouse, waar een bruiloft gevierd zou worden, vanaf 13.00 uur.. Echter die tijd was niet helemaal zeker, dus na de lunch en al het wachten, vonden we het wel genoeg en gingen om 13.30 uur richting de waterval: heerlijk in het frisse koele water, zo midden in de natuur.
Later hoorden we van andere toeristen, dat de bruiloft om 14.30 uur was begonnen..ja die Aziatische tijden, daar konden we niet echt aan wennen.
Van de koppensnellers (gelukkig) hebben we niet veel gemerkt: het meest is me bijgebleven de oudere mannen van de longhouses, die erg vrolijk waren door de drank ter viering van de kerst en de oude vrouwen, die erg grote gaten hadden in hun oorlellen, waaraan hun oorbellen bengelden..

Inmiddels zijn we vanuit Belaga met een jeep vervoerd over een bergweg met diepe kuilen, natte modderige plekken en bruggen met een paar smalle planken en op het kruispunt Miri/ Bintulu afgezet en daar weer verder met een bus naar Miri -noordelijk Sarawak-, een grote stad aan de kust met hippe cafe's.
Morgen gaan we naar de beroemde Niah caves en Hawaii beach.
Voor oudejaarsavond hebben we al afgesproken met het Belgische stel en de Canadees in Bavariacafe, om samen het nieuwjaar in te luiden..

Voor nu alvast: een goed begin van het nieuwe jaar!

Jeroen en Desiree

• 30 December 2009 - 11:10

Carla Disseldorp:

Leuke verhalen hebben jullie met weer veel ontmoetingen met medereizigers, geinig. Lijkt me heerlijk in zo'n warm land. Ik wens jullie daar een bijzondere oudejaarsavond. Groetjes, Fred en Carla

• 30 December 2009 - 12:02

Tonny:

Begrijp ik het goed dat het wel anders was als jullie hadden gedacht?Toch niet zo primitief maar wel de moeite waard?Hier is het wazig wit met vorst in de nacht.Hier en daar hoor je al geknal en overal oliebollen etc.
    Jaarwisseling in Borneo hoe zou dat zijn?Met of zonder muggen??Een heerlijke avond en alle goeds voor 2010!
    Groet Tonny