Lalibela - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Lalibela - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Lalibela

Door: Webmaster

20 Januari 2011 | Ethiopië, Lalibela

Eén dag in de locale bus in Ethiopie!!

Vandaag zijn we om 7.00 uur opgestaan om naar Gorgera te reizen met de locale bus. Eerst hebben we nog over de markt in Gondar heen gerend -we willen niets missen- , vervolgens een kop koffie en een Machiatto (Ethiopische cappaciono) genutigd. Om precies om 9.00 uur melden we ons bij de bus, een half uur voor de aangegeven vertrektijd. Terwijl wij ons buskaartje kopen, is de chauffeur de radiator aan het vullen met koelvloeistof en een grote ton met extra water zet hij vervolgens voorin de bus.
Inmiddels is het 9.30 uur geworden , maar ik zie nog weinig mensen in de bus.
"Hoe laat vertrekken we?" vraag ik aan de conducteur. 6.00 uur P.M. ethiopische tijd, dus 12.00 uur Europese tijd, hoor ik hem mompelen. Ik zie hem de voorbijgangers vragen of ze meegaan naar Gregora, maar weinig mensen hebben interesse!
Daar gaat ons dagprogramma: om 12.00 uur aan het meer zitten bij Tim en Kim op hun camping zit er niet in. We gaan op een terras zitten om de tijd te overbruggen met een nieuwe machiatto en een donot.
Om 11.15 uur staan we opnieuw bij de bus, want in Ethiopië weet je het maar nooit.
Uiteindelijk vertrekt de bus om 12.30 uur, echter de snelheid bedraagt niet meer dan 10 km per uur op een weg met losse stenen.Op bepaalde gedeelten werkt men aan de weg, andere stukken bestaat uit goed asfalt maar dat is voor onze chauffeur geen reden om harder te gaan rijden: 76 km lijkt nu erg lang!
Daarbij stopt de bus regelmatig om mensen uit te laten stappen en nog meer mensen binnen te laten.Het deel door de bergen gaat nog langzamer: soms denk ik, dat de bus het niet gaat redden, echter we komen goed door de bergen heen. Juist op het moment, dat ik ontspannen achteroverleun, hoor ik een enorme klap. Snel woorden de banden gecontroleerd, geen klapband. Echter een paar kilometer stopt de bus definitief: de stuurinrichting is niet in orde. Terwijl de chauffeur aan het sleutelen is, proberen verschillende mensen de bus in te komen.De conducteur duwt verschillende ruw weg...
Jullie begrijpen, we zijn nog lang niet in Gorgera. ..

Ik moet helaas stoppen met dit verhaal, want het internetcafe gaat sluiten vanwege het Tim Kat festival: voor de goede orde: we zijn inmiddels in Lalibela en we hebben zelfs een hotelkamer gevonden voor een goedkope prijs!!

Wordt vervolgd.

Groeten van Desiree
(Jeroen is het eten al aan het bestellen!!)