Kumbh Mela: overwedigend! - Reisverslag uit Vāranāsi, India van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Kumbh Mela: overwedigend! - Reisverslag uit Vāranāsi, India van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Kumbh Mela: overwedigend!

Door: Webmaster

15 Januari 2007 | India, Vāranāsi

Veranasi, 15 januari 2007, 21.45 uur

Namaste

De 24 uur trein werd 28 uur, maar hier kijk je niet op een paar uurtjes.
Niet bevroren en geen nieuw gekochte dekens hoeven gebruiken, omdat we de treinticket konden upgraden naar een verwarmde met dekens en kussens uitgevoerde slaapwagon.

We zijn inmiddels net terug van het festival Kumbh Mela in Allahabad: overwedigend! We hebben een nacht slapen ervoor opgegeven, blaren op onze voeten gekregen na kilometers lopen, maar we zouden het zo weer over doen.

Vannacht om 1.00 uur vertrokken vanuit Varanasi met de Indiase familie, door wie we uitgenodigd waren. Het busje was geschikt voor 9 personen, echter we zaten er met 19 mensen in, dus dat was even inschikken. Na 3 uur rijden met beknelde ledematen, waren we erg blij om kilometers te mogen lopen langs de kampen, waar miljoenen mensen verbleven. Om de paar meter liepen we langs prachtige ingerichte tempels, langzaam begonnnen de pelgrims in beweging te komen.
Tegen zonsopgang was het een drukte van belang: honderden Nagas (Sadhus mannen geheel naakt, hun lichaam met as ingesmeerd)renden als wilde beesten de heilige Ganges in en daarna met nog meer vaart weer terug: Jeroen kon tijdens het fotograferen van deze mannen zich nog maar net uit de voeten maken: maar de foto's zijn gelukt!
Daarna begon de processie: vele verschillende praalwagens met hun heilige man en zijn gevolg kwamen met veel toeters en bellen langs. Enfin te veel om op te noemen.

Het internet cafe gaat nu sluiten..

Wordt vervolgd.

Groetjes
Jeroen en Desiree

• 15 Januari 2007 - 20:09

Ineke G:

Hier waren op het journaal ook enkele beelden te zien v.e. enorme massa pelgrims.........jullie stonden er weer met je neus bovenop !
    Ben stiknieuwsgierig naar de foto's

• 16 Januari 2007 - 08:17

Marja:

Hoi desiree en Jeroen. Ik heb weer met verbazing jullie reis gevolgd.Ook voor jullie nog de beste wensen en kom gezond weer terug.Ben net weer begonnen door familie omstandigheden, vandaar de late reactie. Maar het was weer een feest om alles te lezen. Toch alles beter als hier te zitten. Groetjes van Marja Foto Kino

• 16 Januari 2007 - 11:06

Marja :

Wat een verhalen. Kou, kilometers lopen, beklemd in busjes! En dat noemen ze vakantie? Maar jullie genieten er duidelijk van. Ik blijf maar liever thuis!

• 17 Januari 2007 - 14:55

Tatty:

Hallo Desiree en Jeroen,
    Allereerst de beste wensen voor het nieuwe en avontuurlijke jaar. Eindelijk een berichtje van mij, want het is momenteel erg druk op m'n werk. Het klinkt allemaal erg avontuurlijk wat jullie doen, maar wel heel indrukwekkend.
    Groetjes en liefs van Tatty en Theo

• 18 Januari 2007 - 10:03

Rehanna Chedi:

hai vakantiegangersganges.wat een enorme belevenis.Ik nodig jullie graag uit voor foto"s en stoere verhalen.Wees voorzichtig in de enorme mensenmassa en kom gezond weer thuis.Rehanna.

• 18 Januari 2007 - 11:54

Tonnysnijders:

Hoi Indiagangers,
    Wat maken we veel mee.Goed dat jullie daar waren ik durfde het alleen niet aan maar zit nu in zuid Orissa bij de adivasi.Ook geweldig
    Geniet vooral en blijven schrijven Dees!!
    Tonny