Kerst - Reisverslag uit Bago, Myanmar van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Kerst - Reisverslag uit Bago, Myanmar van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Kerst

Door: Webmaster

26 December 2007 | Myanmar, Bago

Bago, 26 december 2007, 12.30 uur

Beste medemens

We voelen de koude temperatuur met jullie mee, want inmiddels is de temperatuur 's avonds ook wat lager: 10 graden celsius!!

Ik moet mijn positieve berichtgeving van vorige keer iets.. aanpassen. Inmiddels hebben we wel wat bedelaars gezien, al zijn die op 1 hand te tellen, afgezien van de monnikken.. daar val je hier bijna over.
Verder is het hier erg primitief: regelmatig stroomstoringen. Normaal is 's avonds 2 uur stroom het maximale, krijgen. Het is echt bijzonder dat we op dit moment (overdag)stroom hebben.

Ondanks mijn voornemen hebben we toch maar wat activiteiten gedaan.. na Yangon per bus 5 1/2 uur later in Kinpun aangekomen: wat een drukte, iedereen kwam voor de gouden rotspagoda, complete families en groepen kinderen met begeleiding.
Ons aanbevolen hotel zat vol, we konden een hutje krijgen met slechts een paar planken op de vloer als bed. Toch maar verder gezocht en een prachtige bungalow tussen veel beplanting met eigen terras gevonden: ons budget hebbben we eraan op geofferd: per nacht 15 dollar incl. ontbijt!
Op de fiets langs rubberplantages, zelfs een rondleiding gekregen door de trotse eigenaar door het kleine fabriekje, waar het vocht in bakken verhardde. Rubberen lappen hingen aan waslijnen te drogen, het sap van de rubberbomen werd opgevangen door het schors wat weg te halen en in potjes op te vangen.
Even later kwamen we een vrouw tegen die haar kudde me jonge buffels leidde, midden in de bush-bush kwam er ijscoman op de fiets te voorschijn...
Het eten was same same but different: chinees met ketjapsmaak en omgekeerd.
De 24ste was aangebroken: volle maan, DE DAG om de gouden rotspagoda te bezoeken: wel een klim: normaal 45 minuten, wij deden er 1 1/2 uur over!
Ook hier vele pelgrims, van stokken en doeken hadden ze hun slaapplaats gemaakt.
En toen.. daar was de gouden rotspagoda: een rots bekleed met goud, sterk vooroverhangend met de bagoda er bovenop. Vele pelgrims plakten bladgoud op de rots om verzekerd te zijn van heel veel geluk. Het verhaal gaat dat de bankbiljetten die onder de rots tussen de kier gedrukt zijn uiteindelijk breken, doordat de rots wat beweegt..
Op 1ste kerstdag zijn we in Bago aangekomen: liggende Bhoedda, pagoda's en vooral de plaatselijke kermis gezien: het reuzenrad werd door verschillende mannen in beweging gebracht: ze klommen als apen tot boven in het rek en als hazen snelden ze weer naar beneden,waardoor het rad ging draaien .. van Arbo-regels hadden ze nog nooit gehoord!!
In een feesttent optredens van danseressen, maar vooral van vele zangers en zangeressen, we hebben het na 6 zangoptredens het voor gezien gehouden om onze oren te redden...
Vanmorgen per fietstaxi naar het plaatselijke klooster geweest, waar honderden mo
We gaan nu naar Kalaw, vlakbij het mooie Inle-meer.

Groetjes

Desiree en Jeroen

• 26 December 2007 - 11:21

Henriette:

Harstikke leuk om zo op de hoogte gehouden te worden van jullie belevenissen. Geniet er vooral van!!!
    Hier is het weer zachter geworden; geen vorst meer.

Hartelijke groet

• 26 December 2007 - 11:45

Jannes:

Fijne feestdagen gewenst vanuit Amsterdam! Ciao

• 27 December 2007 - 11:09

Jack En Kitty:

Dag Desiree en Jeroen, het klinkt heel interessant daar in Burma, hier hebben we een leuke gezellige Kerst gehad met veel familie bezoek en kadootjes.Hierbij willen we jullie ook allebei een fantastische Kerst en een goed en gezond 2008, met elkaar samen.

• 27 December 2007 - 12:19

Marja:

Wat een verhaal. Zucht: en wij hadden alleen het traditionele kerstdiner!

groetjes en veel plezier en avonturen verder

• 27 December 2007 - 12:41

Tonny:

Je beschrijft het weer zo beeldend dat ik het bijna voor me zie.Ook in noord Thailand is het s'avonds zo koud dus blijf ik plakken in Huahin.
    Wat een uitspatting die bungalow.Liggen de prijzen daar echt veel hoger dan in India?En is het te bereizen voor vrouwen alleen?Dat inle meer moet prachtig zijn,ik zag foto's van mijn kinderen die er in februari waren.
    Groet en tot mails

• 31 December 2007 - 14:19

Wilfried :

Have a happy new year from England from Wilfried, Elaine, Loek & Sheena xxxx
    We hopen dat jullie nog een fijne tijd hebben...

• 01 Januari 2008 - 10:39

Trudy:

een fijn liefdevol 2008 en al ontploeterd????