Gelukkig Nieuwjaar vanuit Birma - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Gelukkig Nieuwjaar vanuit Birma - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Gelukkig Nieuwjaar vanuit Birma

Door: Webmaster

01 Januari 2008 | Myanmar, Nyaungshwe

Nyaungshwe, 1 januari 2008, 19.05 uur

Beste mensen

Allereerst allemaal een heel gelukkig nieuwjaar.
Bedankt voor jullie reacties.

Een verlaat bericht van ons, want het internet werkt hier nauwelijks.

I.p.v. Kalaw zitten we al bijna een week in Nyaungshwe. Onze buschauffeur heeft zitten slapen en reed onze uitgezochte plaats zo voorbij, een uur later kwam hij erachter!! Enfin, onze plannen gewijzigd, want midden in de nacht zagen we het niet zitten om terug te rijden.
We zitten bij Inle lake, een prachtig meer dichtbij een mooi gebergte: heel relax.
Een boottocht bracht ons over het 11 mile lange meer langs tempels met springende katten en zowaar we hebben de longneckvrouwen gezien: door ringkettingen worden de nek helemaal uitgerekt: hoe die vrouwen nog kunnen ademen!!??
's avonds naar de puppetshow: een traditie van 4 generaties, die de poppen weer tot leven brachten.
Op de fiets zijn we een stuk de bergen ingegaan naar de hotspring: echter deze bleek zich midden op het terrein van een hotel te bevonden, het leek een verwarmd zwembad, 5 dollar entree. We konden er ook naar het "gewone" zwembad gaan, waar een bad voor mannen en een bad voor vrouwen was: de vrouwen zwommen er met hun sjarong aan.
Inmiddels hebben we een tweedaagse hikingtoer achter de rug: we konden kiezen uit easiest, middle or heavy one: uiteindelijk bleek de meest simpele toer te bestaan uit 6 uur bergopwaarts lopen en dat op 1400 meter hoogte!! De ijle lucht benam ons af en toe de adem. Maar het was het waard: een prachtig uitzicht over het meer en 's nachts een lucht vol met sterren. Vriendelijke bergbewoners die ons "bed" verwarmden door hout onder de verhoogde vloer te verbranden: normaal werd er de bladen voor de sigaren gedroogd: af en toe waren we wel bang dat we zelf niet gekookt werden, zo warm werd het.
Het eten werd door onze vrouwelijke gids op houtsvuur klaargemaakt: noodels, rijst, groenten, soep meer dan genoeg.
De volgende dag beloofde onze gids zou het veel gemakkelijker zijn: alleen nog bergafwaarts, maar daar was mijn rug niet tegen bestand. Jeroen mocht de rugzak van mij overnemen.
Na 5 uur lopen kwamen we bij het meer en hadden een lunch in 1 van de vele huizen die op palen stonden. Prachtig gezicht was het om alle smalle boten langs te zien varen van de locale bewoners die van de markt terug kwamen.
Als afsluiting hebben we de duizenden stoepa's van Indein bewonderd en waren we net op tijd terug voor het oudejaarsdiner georganiseerd door de manager van ons guesthouse: vis, noodles groenten en vele coctails. Als nieuwjaarsgroet werd er een ballon met vuurwerk de lucht in gelaten.
De nieuwjaarsdag was het een waar ziekenhuis: Jeroen zwaar verkouden, ikzelf sinds ouderjaarsavond aan de (waterdunne) diarree, andere gasten hadden maagklachten en waren misselijk.
Tijd om een rustdag in te lassen: ik heb de gehele dag op een stoel voor onze kamer in de zon gezeten met een boekje en afwisselend rennend naar de WC. Enfin met ORS en vanmiddag een creme-rijstgerecht ben ik weer aan de beterende hand. Jeroen heeft het moeten doen met keel-strepcils.
Voor morgen hebben we een taxi geregeld, die ons en een Italiaans stel naar Mandaley zal brengen, een reis van ongeveer 10 uur.

Wordt vervolgd.........

Groetjes
Jeroen en Desiree

• 01 Januari 2008 - 13:49

Robert En Jacqueline:

Allereerst jullie natuurlijk ook de allerbeste wensen en nog een prettige voortzetting van jullie vakantie

• 01 Januari 2008 - 14:47

Marja:

Hallo Jeroen en Desiree,

Voor jullie natuurlijk ook een heel gelukkig nieuwjaar en goede gezondheid,en maak er wat van. Leuk al jullie verslagen. Zou zo naar jullie toe willen komen om de rest van de reis mee te maken. Maar helaas moet ik 8 januari weer beginnen.Zal dit jaar wel een klus worden. Hermine weg, Els weg en wie weet volgen er nog meer. Geniet nog maar lekker, en ik zie je wel als je terug bent.
    Groetjes Marja (Kino)

• 01 Januari 2008 - 15:31

Agnes Nico:

Ook voor jullie een zeer gelukkig nieuwjaar en een betere gezondheid als nu,maar dat komt natuurlijk door de omstandigheden van klimaat en voeding.Maar wat een geweldige indrukken doen jullie daar op we zijn heel benieuwd naar de foto'sHier hebben we in Maassluis de tweede beste oliebollen bakster van nederland.Nu dat heb ik geweten een uur staan teklauwkleumen in de rij maar je moet wat over hebben voor je familie.Dus hebben we die weer achter dekiezen.engaan weweer over tot de orde van de normale dag groetjes nico en agnes

• 02 Januari 2008 - 12:55

Tonny:

Ook voor jullie een fantastisch 2008!Het begin mag er wezen.Jullie krijgen het niet cadeau maar wat je over schrijft lijkt me helemaal geweldig.Zijn de afstanden zo groot of ligt het tempo zo laag?In korte tijd hebben jullie toch al heel wat gezien.Wordt snel beter zodat jullie weer optimaal kunnen genieten van de verdere reis.
    Groetjes Tonny

• 02 Januari 2008 - 13:59

Tatty En Theo:

Hallo Desiree en Jeroen,

Wij wensen jullie een voorspoedig 2008. Het is weer heerlijk om jullie reisverhalen te lezen. Zo komen we nog eens ergens.
    Gisteren heb ik de nieuwjaarsduik in Scheveningen gedaan met bijna 10.000 anderen, dus we zijn het nieuwjaar fris begonnen. Maar het geeft wel een kik.
    Vandaag ben ik weer begonnen met werken; is wel even wennen na 2 weken vrij. Het is wel een stuk kouder dan gisteren. Gisteren was het 3 gr. en de zee was 8 gr.

Liefs en groetjes van Tatty en Theo

• 02 Januari 2008 - 15:43

Marja:

Hay, Allereerst de beste wensen voor 2008. Gezien de ziekenboeg wel nodig! Wat een avonturen weer. Leuk om te lezen vanuit mijn eigen kamer! Mijn avontuur bestaat uit dat van jullie lezen. Grappig hoe verschillend mensen dan zijn he.

Veel plezier verder!! En ik hoor wel weer verder wat er daar allemaal gebeurd!

• 03 Januari 2008 - 13:53

Carla:

Mijn allerbeste wensen voor 2008!!
    Maak er een heel goed jaar van.

• 05 Januari 2008 - 12:14

Summer:

Hi Desiree & Jeroen. Happy New Year and I hope 2008 is already being lots of fun and adventures for you. Groetjes Summer