Een dagje uitzieken in Nyaung U/ Bagan - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Een dagje uitzieken in Nyaung U/ Bagan - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Een dagje uitzieken in Nyaung U/ Bagan

Door: Webmaster

07 Januari 2008 | Myanmar, Naypyidaw

7 januari 2008 Nyaung U/ Bagan

Na alle indrukken in Myanmar, maar met name door de enorme temperatuurwisselingen: overdag 30 graden en 's avonds/ 's nachts rond 5 graden, benauwde lucht en veel muggen op onze hotelkamers, waardoor we de ventilator moesten laten draaien: het kon niet uitblijven: Jeroen met zijn beginnende verkoudheid, kreeg last van verstopte pijnlijke oren en zijn stem was helemaal weg: even bij de drogist een antibioticumkuur gehaald, een dokter hoefde er niet aan te pas komen! Neusdruppels en Paracetamol deden de rest.
Inmiddels is Jeroen aan de beterende hand, maar ben ik behoorlijk neusverkouden, half verstopte oren en heb regelmatig koorts: vitamine C , Paracetamol veel water en thee en een (halve) dag bedrust moet me er maar doorheen halen.. er is hier zoveel te zien.

Mandalay was een grote moderne stad, met stoplichten, veel auto en motors, kleine open mazda's busjes als taxi. De Mandalayhill met 1700 traptreden deed onze conditie op de proef stellen, het uitzicht op de stad was het het zeker waard. Echter de smog over de gehele stad door het eten koken op houtsvuur deed de zonsondergang teniet.
Het bezoek aan de Mustagebrothers, die als oproerkraaiers te boek stonden en niet meer mochten optreden voor de locale bevolking, alleen nog maar voor de toeristen waren erg terughoudend: "we zijn niet vrij, dit is een grap, ha ha", was hun enige opmerking richting de politiek.
Ons bezoek met een paardekar aan de plaats Inwa (Ava) bracht ons weer terug naar het platteland, waar met ossekarren het land bewerkt werd en de oude pagoda's nog in de orginele staat waren. Via een hyper moderne brug (deze mocht niet gefotografeerd worden, als belangrijke toegangsweg)naar Sagaing met zijn duizenden pagoda's en als afsluiting de prachtige zonsondergang op de U Bein's brug van Amarapura, met de wandelaars/fietsers over een paar houten balken die met door houtworm aangetaste houten palen bij elkaar gehouden werd.

Gisteren zijn we na 10 uur varen met de "expresboot" van Mandelay in het plaatsje Nyaung U, vlakbij Bagan aangekomen met zijn beroemde pagoda's en vele uitzichten.
Morgen een dagje met een paardekar op stap om die pagoda's van dichtbij te zien.

Voor nu: relax een boekje lezen voor onze bungalow en vroeg slapen!

We hoorden, dat het in heel Europa erg vriest: we zijn benieuwd of er in Nederland al geschaatst kan worden.

Groetjes,
Jeroen en Desiree

• 07 Januari 2008 - 11:12

Marja De Man:

Schaatsen in Nederland!! Nou het heeft wel 1 dagje gevroren of 2, maar nu is het + 6 graden dus best warm voor de winter. Dus jullie gaan half ziek op de paardekar! Het klinkt middeleeuws en Barbaars!

Toch veel plezier !!!

• 07 Januari 2008 - 20:30

Agnes En Nico:

Geweldig wat een indrukken doen jullie op.lijkt ons echt geweldig.Kun je niet wat warmte deze kant opsturen,want erstaat hier een ijskoude wind.Al op bezoek geweest in een klooster? Geniet ernog maar van,want de tijd gaat snel.groetjes nico en agnes

• 08 Januari 2008 - 11:37

Dita:

Hallo jullie daar in de zon . Dat moeten jullie niet doen he ziek worden op vakantie maar het zal wel snel weer beter gaan hoop ik. Ik wens jullie nu dan toch maar een heel gelujkkig nieuwjaar. En volgend jaar 1e he met kaarten. Heel veel groetjes van Dita en Jan

• 14 Januari 2008 - 09:51

Veronique:

Moet ik je ziekmelden???
    Gaat hier geweldig, geen problemen.
    Geniet ervan, maar volgens mij zijn jullie inmiddels aan terugreis begonnen.