Bahir Dar: het is niet, wat het lijkt! - Reisverslag uit Bahir Dar, Ethiopië van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Bahir Dar: het is niet, wat het lijkt! - Reisverslag uit Bahir Dar, Ethiopië van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Bahir Dar: het is niet, wat het lijkt!

Door: Webmaster

11 Januari 2011 | Ethiopië, Bahir Dar

Bahir Dar, 11 januari 2011

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Ja, Ethiopie komt steeds meer in de picture, toerisme neemt toe, maar dat de kinderhandel hier zo'n grote rol speelt, dat heb ik niet gemerkt.. het is wel een arm land: op het platteland wonen de mensen nog in huizen van klei, met rieten of ijzeren daken. In de steden zijn er "gewone" stenen huizen, echter ook hier veel armoede: velen wonen in huizen die alleen bestaan uit golfplaten.

Na 3 dagen hier in Ethiopie is mijn conclusie: het is niet, wat het lijkt! Dat blijkt uit de volgende verhalen..
Om te reizen hebben we onze reisbijbel de Lonely planet, maar zijn we ook voor een deel afhankelijk van wat de locale bevolking ons vertelt.
Bij het kopen van de busticket naar Bahir Dar hoorden we dat we een luxe bus hadden, die om 5.00 uur zou vertrekken. Zorg dat je er om 4.30 uur bent!!
Na een slechte nachtrust i.v.m. het doorgezakte matras, toch om 4.00 uur opgestaan. Precies om 4.30 uur waren we bij het busstation en daar hoorden we, dat de bus niet vanuit het busstation, maar vanuit de Musket square zou vertrekken. Na een lift gekregen te hebben van een andere bus naar het plein en steeds alle binnenkomende bussen gecheckt te hebben, vertokken we om 6.00 uur in onze bus met verlopen bekleding en zonder airco.
Later hoorden we van de locale bevolking, dat hier "Afrika" tijden gelden: heel flexibel dus!

De bus kon niet op volledige toeren komen: wel zo veilig met zo'n langzaam rijdende bus, want er gebeuren hier veel ongelukken.
We kwamen langs gele velden vol met graan. Met grote bewondering keek ik naar de mensen op het land, die alles met de hand bewerkten. (Ik heb geen tractor e.d.gezien).
Het asfalt op de weg was over het algemeen goed op enkele gedeelten na.
Juist midden in de bergen bij het waarschuwingsbord - verboden te stoppen, vanwege gladde wegen door losse stenen- hield de buschauffeur een plaspauze. Hij zal waarschijnlijk geen Engels hebben kunnen lezen!
Na een reis van 11 uur, tussendoor wel een lunchbrake, kwamen we aan in Bahir Dar. Een man kwam naar ons toe: Taxi? Na wat onderhandelen voor een redelijke prijs bracht hij ons naar zijn TukTuk (taxi!!???).
De prijs was destemeer te hoog uitgevallen toen bleek, dat een straat verder ons hotel was!
Ook daar waren de prijzen hoger dan in de Lonely Planet was aangegeven: 400 Birr= 18 Euro. We hadden wel uitzicht op het meer en a privat room: een goed bed en warme douche/toilet.
Er werd ons meteen een boottocht aangeboden: 3 kloosters inbegrepen, 150 Birr, een Amerikaanse toerist zou ook gaan. Nog geen uur later wist een toerist uit Bulgarije ons een betere deal te vertellen: 220 Birr voor 5 kloosters incl het grote eiland. We eindigden uiteindelijk bij een gids die 200 Birr vroeg voor 5 kloosters, het grote eiland en extra drinks en gids. De volgende dag zaten we allemaal in dezelfde boot:zonder gids, zonder drankjes en geen groot eiland op het programma!
Wat we wel hebben gezien was zeker de moeite waard: Nijlpaarden, arends, pelikanen, 2 oude kloosters waaronder de Dega Estefanos met prachtige bijbelse beschilderingen.
Vanmiddag met een groep backpackers de lunch genuttigd, daarna verse vruchtesap in 1 van de "vruchtesapzaken:" genutigd.
Nog even naar de ATM geweest: omwisselen of pinnen is tot op heden nog geen probleem geweest.
Morgen gaan we met een Amerikaanse naar een dorp hier vlakbij, waar ze vrijwilligerswerk doet...
Groeten van Desiree
(Jeroen is even aan het mediteren!!)

• 12 Januari 2011 - 05:42

Frank:

Mediteren is zwaar onderschat:-)

Heelveel plezier uit Tukkerland