Weer thuis: ik heb Lapland in mijn hart gesloten - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Weer thuis: ik heb Lapland in mijn hart gesloten - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Weer thuis: ik heb Lapland in mijn hart gesloten

Door: Desiree Janssen

02 Februari 2015 | Nederland, 's-Gravenhage

Den Haag, 2 februari 2015

De laatste dagen in Lapland vliegen om. Op vrijdagmorgen op een afgelegen farm staan de husky honden ons al op te wachten met geblaf, dat pas ophoudt, zodra ze onze slee in beweging zetten. Jeroen staat achter de slee en houdt de lijnen naar de zes honden goed vast en heeft zijn voeten paraat om elk moment op de twee rempendelen te stappen, als de honden te hard gaan. Ik zit in de slee op een rendierenvacht met een deken over me heen om warm te blijven. Twee uur lang genieten we van deze tocht door het winterse landschap. De energie van de Husky honden lijkt onbeperkt.
De middag brengen we door in het Sami museum in Inaro en krijgen een inkijkje in de historie van Lapland.

De zaterdag is voor eigen invulling. Jeroen maakt een extra tocht op de sneeuwscooter, ik ben voor deze keer de fotograaf om dit op de foto vast te leggen.
Daarna lopen we met sneeuwschoenen over het bevroren meer en ontdekken tot onze verbazing een verkeersbord midden op het meer.
Het Noorderlicht op het meer naast ons hotel laat zich nog een keer zien op onze laatste avond.

Zondag om acht uur 's morgens genieten we van een uitgebreid scandinavisch ontbijt in ons hotel Korpikartano in Inari.
Na een vliegreis van vijf uur (incl. tussenlanding op Evenes in Noorwegen) komen we op een sneeuwvrij Schiphol aan. We halen de auto op van lang parkeren, gaan naar Amsterdam voor een gezellig diner met zoon Jannes en vriendin Rebecca, kijken thuis de gemiste soaps en gaan te laat naar bed.

Inmiddels is de koffer uitgepakt en zit de eerste werkdag er op. De fantastische Sneeuwavonturenweek Lemmenjoki in het Finse Lapland van 25 januari t/m 1 februari 2015 is ten einde. Het was een individuele reis, maar in het fantastische familiehotel Korpikartano in Inari waren wij als Voigt Travel reizigers een hechte groep. Wat hebben we gelachen en een hoop plezier gehad tijdens de indrukwekkende excursies. De tocht op de slee achter de husky honden had ik niet willen missen, net zoals het bezoek aan de rendierfarm, sneeuwscooteren, ijsvissen en het met sneeuwschoenen door de wildernis trekken. Het voelde als een warme deken: zo goed en liefdevol was de zorg van de eigenaars van ons hotel: onze Anna en Timo.
Maar het mooiste cadeau was het noorderlicht op het meer naast ons hotel op de eerste en de laatste avond.

Noorderlicht, wat is dat eigenlijk? Noorderlicht is een mooie lichtshow, gegeven door de zon. Op een heldere, koude, wolkenloze winternacht kun je soms noorderlicht zien. Noorderlicht is nooit hetzelfde. Soms is het rood en dan is het weer groen. Het kan een gloed zijn of mistige strepen in de lucht maar ook een soort vuurwerk. Hoe noorderlicht precies ontstaat is een ingewikkeld verhaal. De zon zendt elektrisch geladen deeltjes uit. De aarde probeert, omdat de aarde magnetisch is, deze deeltjes aan te trekken. Sommige deeltjes komen daarom in onze atmosfeer terecht. Daar botsen elektrische deeltjes met luchtdeeltjes die in de atmosfeer rondzweven. Door zo’n botsing zenden de luchtdeeltjes licht uit. Er ontstaan gassen. Die gassen geven licht, net zoals het gas in neonverlichting. De verschillende kleuren van het noorderlicht komen door verschillende gassen.

Het Noorderlicht blijft een bijzonder natuurverschijnsel. Je moet het met eigen ogen gezien hebben en zelfs dan lijkt het een sprookje...

Desiree Janssen

• 02 Februari 2015 - 23:21

Martin:

Weer een prachtig verhaal!!!!!!!!!!!! van een mooi avontuur.
    Zullen we elkaar weer eens, in het voorjaar, ontmoeten?

Warme groet uit Granada (Nicaraqua), Martin

• 03 Februari 2015 - 21:46

Ineke:

Zo ! Dat was kort ; maar krachtig.
    Weer een indrukwekkend verhaal dat jullie kunnen bijschrijven bij al jullie andere, mooie reisherinneringen.
    Hartelijke groet van Ineke en ook van Hans.

• 21 Mei 2015 - 17:17

Carla Huisman:

gefeliciteerd met deze mooie titel, Desiree.
    Je hebt t verslag geweldig geschreven!! En alles klopt wat er in staat, ik kan het weten, want we waren er bij! Het was een geweldige reis, n aanrader!!
    Groetjes van Fred en Carla