Drie dagen Kruger National Park, Zuid-Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Drie dagen Kruger National Park, Zuid-Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Drie dagen Kruger National Park, Zuid-Afrika

Door: Desiree Janssen

27 Juli 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Kruger Park 25 juli t/m 27 juli 2011

Beste mensen

Bedankt voor jullie reacties. We hebben inderdaad ons riante huis ingeruild voor een tent!!
Maar daarover later meer..

Op maandagmorgen 25 juli om 9.00 uur laten we met een lichte weemoed ons luxe verblijf achter. Een paar uur later, dan de bedoeling is, maar we willen het heerlijke ontbijtbuffet niet overslaan en voor de laatste keer worden ter plekke onze eieren gebakken: voor mij een omelet, voor Jeroen een spiegelei.
Na 5 minuten rijden staan we al voor de gate van het Kruger park, ingang Phalaborwa. Het reserveren van een slaapplaats blijkt niet eenvoudig te zijn, bijna alles is vol. Maar met ons eigen tentje kunnen we toch de laatste plaatsen krijgen: de 1ste nacht in Satara camp en een 2e nacht in Skukuza camp. Eerst nog even een handtekening zetten onder de verklaring, dat we de regels zal volgen, zoals in de auto blijven zitten, de dieren niet voeren en hinderen, maar vooral dat we zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de risico's die we lopen ...
Heel rustig gaan we rijden, want we willen geen dier missen: eerst passeren we zebra's en herten, maar nog geen 2 uur later steekt er een olifant voor ons de weg over, en dan nog één en nog één. Echter aan de overkant van de weg beginnen ze ineens onze richting uit te lopen, klapperend met hun oren. De (baby) olifantjes zijn ons al aan de rechter kant gepasseerd en beginnen al nieuwsgierig met hun slurfen naar onze auto te wijzen, andere olifanten staan een stukje verder heel bedaard bosjes groen te eten.
Jeroen heeft het niet meer en wil het liefs de auto in de achteruit zetten. Ik weet Jeroen te overreden om de mototr uit te zetten en rustig af te wachten en vooral veel foto's te maken...
Het duurt zeker 10 minuten voordat de 20 olifanten ons voorbij zijn, vooral de grote mannetjes olifanten blijven met hun oren klapperen en ons aankijken, zwalkend op hun dikke poten. Als de olifanten uit ons vizier zijn start Jeroen met zweet in de handen de auto, ook bij mij is mijn hartslag een stuk sneller geworden!
Tijd voor een koffiestop in het Olifantskamp. Hier kunnen we veilig rondlopen: een ranger verzekert ons, dat de wilde dieren niets van mensen moeten hebben en blijven daarom ver van het kamp vandaan. (Ze ruiken ons al van verre.)
We vervolgen onze tocht langs een gemeleerd landschap, bomen, groen gras en dan weer stro-achtig gras, waarbij er stukken helaas zijn afgebrand. Het loopt tegen het einde van de middag als er een hele kudde buffels onze weg vlakbij ons kamp blokkeert, een deel van hun is druk bezig te drinken uit de waterplaats naast de weg.
Jeroen wil voor de foto een betere plek zoeken en rijdt een meter achteruit. Hij kijkt daarbij opzij en roept uit: " Desiree, een leeuw met 6 jongen naast ons!! " Ja, hoor, daar ligt moeder leeuw met haar jongen rustig onder de boom en kijkt ons vriendelijk aan en verroert zich verder niet. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, dat we daar staan. Zeker een kwartier lang kunnen we foto's maken, haar jongen lopen speels om haar heen en vleien zich omste beurt tegen haar aan. Er zijn 2 andere auto's bij ons komen staan en ook nu geeft ze geen krimp. Wel kijkt ze steeds naar de buffels voor en opeens staat ze op en rent ze naar de buffels en verdwijnt vervolgens in de bush-bush, gevolgd door haar lichtelijk verbaasde welpen...
Gezien de tijd snellen we ons naar ons kamp: we moeten voor 5.30 uur binen zijn, anders krijgen we een fikse boete (vanaf 5.30 uur is het donker en mogen we niet in het park rijden). We zetten onze tent op en maken gebruik van de braai: heerlijke worsten, shaslick, mais en brood rosteren we.
De nacht is zelfs warm, en om 6.00 uur de volgende morgen staan we op voor de vroege toer (vroeg in de morgen en later op de middag zijn de dieren het actiefst!! Wederom hebben we geluk, na 10 minuten rijden spot Jeroen al weer een leeuw en dat terwijl hij ook nog de auto bestuurt. "Desiree, daar loopt een leeuw", roept hij, alsof we dit dagelijks zien (nu wel blijkt!!!).
De leeuw is duidelijk achter een hert aan, echter hij is gezien, door de leider van de groep herten, die steeds een ontzettend hoog geluid maakt. Even later rennen ze weg en de leeuw heeft het nakijken.
Tja er is hier ontzettend veel te zien, teveel om om te noemen. Behalve de luipaard hebben we alle wilde dieren gezien. Het internet gaat sluiten, dus moet ik het hierbij laten.
We zitten inmiddels in Nelspruit. Morgen gaan we naar Mozambique.
Groeten
Jeroen en Desiree

• 28 Juli 2011 - 08:53

Suuz:

Leuk, leuk, leuk!!! Heerlijk om jullie avonturen weer te lezen en mee te kunnen genieten! Wij hebben trouwerns voor Januari/Feburari weer een tripje Australie/Nieuw Zeeland van 6 weken op de planning staan. Ook fijn om naartoe te kunnen leven. :-)
    Heel veel plezier nog daar en pas op dat jullie niet teveel dung beetles plat rijden!! ;-)

• 28 Juli 2011 - 10:41

Sanne :

Wat tof dat jullie al zoveel dieren hebben gezien. Dat wordt nog een hele klus om alle foto's uit te zoeken.

Bedankt voor de post.
    X Sanne

• 28 Juli 2011 - 19:39

Jannes:

Heeeeeel benieuwd naar de fotos!!

• 29 Juli 2011 - 12:31

SANDRA:

Nou, leeuwen hebben wij in het Krugerpark niet gezien, waren er ook overdag. Wel veel zebra's.
    Sterkte met de grens oversteken naar
    Mozambique. Hier alles rustig!

• 31 Juli 2011 - 18:05

Henriette:

Ha Jeroen & Desiree....
    Is dat even genieten? Gewldig! Om jaloers op te worden ;-)
    Een fijne tijd nog daar!

• 31 Juli 2011 - 19:30

Bep Van Wely:

Hi Desiree en Jeroen,
    Wat een geweldige reis!!!!!
    Geniet er van, maar kom wel heelhuids terug!
    Leuk om jullie reisverslagen te lezen. Tot zover even.........

Groetjes en liefs,
    Bep

• 01 Augustus 2011 - 09:56

Jaap De Koff:

ben blij dat jullie zo genieten en benieuwd naar het volgende verslag. nog een hele fijne tijd. groetjes
    jaap