Galapagos eilanden doe je één keer in je leven! - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Galapagos eilanden doe je één keer in je leven! - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Galapagos eilanden doe je één keer in je leven!

Door: Desiree Janssen

24 Januari 2016 | Ecuador, Galápagos

Galapagos, Santa Cruz, Puerta Ayora, maandag 18 januari 2016, 21.00 uur

'Welkom aan boord.'
Augustein, onze kapitein staat ons al op te wachten als we vanaf de dinky de eerste stap op de cruiseboot Darwin zetten met maar liefst zes bemanningsleden en een Engels sprekende gids.
De lunch is overvloedig: groentesoep, vis, rijst, aardappelen, broccoli, peen, salade en ananaspudding als toetje. Dit is nog maar een klein voorproefje van wat er zal komen. Bij elke maaltijd lijkt het alsof de kok een wedstrijd met zich zelfzelf voert om zich steeds weer te overtreffen.
De boot kan zestien passagiers vervoeren, maar dit keer zijn we met z'n negenen. Twee passagiers zijn afgevallen doordat de vrouw van het echtpaar bij de laatste trip tussen het bijbootje en de cruiseboot vastkwam te zitten en haar been brak. Ja, er zitten duidelijk wel wat risico's aan deze toer om bij de bijzondere dieren in de buurt te komen op de verschillende eilandjes bestaande uit rotsen en lavagronden.
'Vanmiddag gaan we naar de highlands of Santa Cruz. We zullen er twee kraters bezoeken en een lavatunnel.' Onze gids Rafael wijst op het bord, waar hij het programma van vandaag heeft uitgeschreven.
'We dachten dat we naar het Darwin centrum zouden gaan. Het reisbureau heeft dat ons toegezegd.' Twee Zwitserse gasten kijken de gids teleurgesteld aan.
'De reisbureaus zeggen wel meer dingen die niet kloppen.' Een discussie ontstaat en later zouden er nog vele volgen. Dit keer hebben de twee dames geluk.
'De boot blijft bij Puerta Ayora in Santa Cruz liggen, jullie kunnen de gehele middag naar het Darwin centrum, slechts 3 kilometer van het stadje. Om half zes verzamelen we bij de pier van Puerta Ayora.'

In eerste instantie waren we niet van plan een cruise te maken aangezien de toer van een week een paar duizend dollars zou kosten. Maar na wat last-minutes bekeken te hebben, dachten we via internet een goede deal te hebben: zeven dagen, zes nachten naar verschillende kleine eilanden van de Galapagos met 50% korting. Een intensieve mailwisseling volgde met Diana van Galapagoscentre met instructies over het per deposito het geld te storten, waardoor er geen extra kosten aan verbonden waren. Uiteindelijk kregen we een totaal ander reisprogramma toegestuurd.
Ik reageerde meteen: 'We zijn erg teleurgesteld: geen Espanola, geen Santa Fe, geen Floreana met de post-office bay.'
Diana antwoordde: 'Ik heb nog gekeken naar andere opties, maar de periode dat u op de Galapagos verblijft, zitten deze eilanden niet in de toer. Een jaar van tevoren wordt door het Galapagos Centre de bestemmingen met de verschillende cruiseschepen afgesproken en deze kunnen niet tussentijds veranderd worden. Het definitieve programma voor jullie is: Santa Cruz, Santiago, Bartelome, North Seymour en San Cristobal.'
We raadpleegden meteen de Lonely Planet. Ook op deze eilanden zouden zeldzame dierensoorten te zien zijn. Wie weet wat we nog konden beleven...

'Wanneer jullie het alarm horen dan moeten jullie snel naar het bovenste dek met jullie reddingsvesten. We doen nu de oefening.'
Een minuut later klinkt het alarm, iedereen rent naar zijn cabine en daarna met reddingsvest onder de arm naar Rafael op het bovendek, waarna de instructies volgen.
Tijd voor de eerste trip. Met het bijbootje zijn we binnen een minuut aan vaste land. Het busje staat al voor ons gereed. Na twee kraters vol met begroeiing en de warme lavatunnel gaan we op zoek naar de schildpadden in de bergen van Santa Cruz.
Onze gids heeft goeie ogen: 'Stop de bus. Daarginds in het gras is een reuze schildpad.'
Ik snel vooruit met Jeroen die me op de voet volgt, zijn camera in gereedheid. Als ik de schildpad met een meter tussen ons wil passeren hoor ik een blazend geluid. Het volgende moment heeft hij zijn kop onder zijn schild teruggetrokken en ook zijn poten heeft hij gedeeltelijk ingetrokken.
'Hij is duidelijk onder de indruk van je,' roept de gids me lachend toe.
Terug op de boot geniet ik van de ondergaande zon en laat me door de behoorlijke deining in slaap wiegen.

• 24 Januari 2016 - 21:16

Trudy:

Hoi, wat een belevenissen weer, geweldig.Vandaag bij Maria gegeten dus Equador kwam ter sprake.Geniet van jullie laatste week daar,goede reis terug,liefss Trudyy

• 25 Januari 2016 - 04:02

Hoi Trudy.
    We genieten volop. De zon schijnt elke dag: we moeten oppassen om niet te verbranden bij temperaturen van boven de dertig graden.
    Het bovenstaande reisverhaal is slechts de eerste dag van de geweldige cruise langs de Galapagos eilanden. Wordt vervolgd...
    Lieve groeten,
    Desiree
    Ook namens Jeroen die op dit moment een verkoelende douche neemt.

• 25 Januari 2016 - 15:17

Martin:

Ha beste lui,
    Het zal vast wel een aangename reis over de eilanden worden en geniet van alles.
    Warme groet uit Chiang Mai (Thailand), Martin

• 25 Januari 2016 - 22:01

Henriette:

Inmiddels zit de cruiseweek er alweer op. Ben benieuwd naar wat volgt... Veel plezier nog!

• 26 Januari 2016 - 00:17

Jaap De Koff E-mail Jdekoff@casema.nl :

Jullie maken zo wel veel spannende en leuke dagen mee. Wens jullie nog een paar fijne dagen en een goede terugreis.