Borneo, 24 uurs tour vanuit Sandokan - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Borneo, 24 uurs tour vanuit Sandokan - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Borneo, 24 uurs tour vanuit Sandokan

Door: Webmaster

09 Januari 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

Borneo, Sandokan, 4 januari 2010

We hadden al veel verhalen gehoord over de sungai Kinabatangan rivier: dat de prijs 660 RM was(120 Euro voor 2 personen) voor een tour namen we op de koop toe. Zeker omdat het in het hoogseizoen was en alle guesthouses en boten volgeboekt waren. (Later hoorden we van een Tjechisch echtpaar, dat ze op het laatste moment voor 200 RM zelf een taxi hadden geregeld en met een ander stel kwamen we ze verschillende keren tegen tijdens onze tour!!)

Om 8.00 uur eerst nog even een Engels ontbijt in het Sandakan hotel, voordat we echt de rimboe in zouden gaan.

Nog geen 15 minuten later stond ons busje voor ons klaar en werden we naar het Sepilok park gebracht. Daar volgde een ander busje ons met nog 4 toeristen en onze gids.
De eerste stop was een grot, die midden in de jungle lag. Via een smal pad waarbij we al direct een aantal oeran oetangs spotten (moeder met baby) gingen we de beroemde grot in. We kregen al de nodige aanwijzingen van onze gids: niet met de mond open naar boven kijken (de poep van de vele vleermuizen werd ons zeker niet aan bevolen). De 2e tip: vooral niet de leuning van de loopbrug in de grot vasthouden vanwege de vele .. jawel kakkerlakken. Regelmatig sprongen ze vlak voor en achter onze voeten!
Enfin na glibberend met regelmatig de nodige uitroepen vanwege de vele rondspringende kakkerlakken, vervolgden we onze weg naar ons huisje aan de rivier. Met een bootje werden we er gebracht. Bij een (gezellige!) zitruimte buiten werd door onze gids gewezen op een groene gifslang, die daar lag te slapen. Vooral ver uit de buurt blijven, was haar devies.

Na de lunch (rijst met kip en kip) en een middagdutje, was het tijd om de riviertocht te maken om de beroemde neusaapjes te zien in het wild: inderdaad, zo tegen het vallen van de avond waren er hele families uit de jungle naar de rand van de rivier gekomen en zaten daar te eten aan het fruit in de bomen. Af en toe maakten ze ruzie, wie er welke plek mocht bezetten.
We gingen verder de rivier af en zagen een baby krokodil, moeder had zich waarschijnlijk verborgen.

De muscaat aapjes (kleine grijze aapjes) lieten ze zich ook zien, ze gingen zo in elkaar op, dat ze niet op ons letten.

Het was tijd voor het diner (rijst met kip en kip) en darna maakten we ons klaar voor de nachtsafari wandeltocht.
Oook hier moesten we onze voorzorgmaatregelen nemen: speciale sokken, lange broek, blouse met lange mouwen, dichte schoeen en vooral een pet op je hoofd, want uit die bomen konden bloedzuigers vallen!!

Dit keer zou het een korte tocht worden, want we hadden maar drie mensen die zo dapper waren om bij nacht de jungle in te gaan met de gids (Jeroen en ik en nog een Autralier). Toen we begonnen vroeg de gids om op te letten op 2 rode stippen in het oerwoud: ja, dat konden namelijk de ogen zijn van een ... krokodil!
Met een zaklamp volgden we de gids en ik heb niet geweten, dat er zoveel verschillende insecten zouden zijn in het oerwoud, de een nog groter dan de ander. Op een gegeven moment moesten we onze lichten doven en konden we echte echte leven horen: verschillende schreeuwen van apen hoorden we en gekraak van takken en vele vogels en krekels.

We liepen weer snel terug, want we zouden niet langer dan 1 uur weg blijven.. voor het geval dat..
Terug in onze hut haalde ik weer rustig adem, maar dat was niet voor lang. Ik had net mijn wiite blouse uitgetrokken en zag er wat op bewegen: een grote bloedzuiger had zich daar genesteld, waarschijnlijk uit de boom op de achterkant van mijn blouse gevallen. Jeroen moest me natuurlijk weer reddenen heeft het dier met deet bespoten, met succes!

"s nacht heb ik niet zo rustig geslapen en was blij dat we 's morgens al vroeg vertrokken naar de bewoonde wereld...

Groetjes
Desiree
(ook namens Jeroen)

• 09 Januari 2010 - 17:21

Henriette:

Onvoorstelbaar allemaal, jullie in het oerwoud en wij in de vrieskou. Maar allebei leuk!

Je bent de datum kwijt, het is geen 4 maar 9 januari. Goed teken?
    Veel plezier verder!

• 11 Januari 2010 - 12:42

An Theo:

hoi
    ja dat is wat anders dan overdag rond struinen, maar wel heel spannend en zeker als je je verzameling wild uitbrijden met een bloed zuiger succes.