Zweven boven de boomtoppen in ZA. Nu weer thuis! - Reisverslag uit , van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Zweven boven de boomtoppen in ZA. Nu weer thuis! - Reisverslag uit , van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Zweven boven de boomtoppen in ZA. Nu weer thuis!

Door: Desiree Janssen

14 Augustus 2011 | ,

Den Haag, 14 augustus 2011

Hoi

De eerste nacht in Nederland zit er weer op, waarin ik in een stroomversnelling de afgelopen weken voorbij zie gaan: de koude winterse nachten in onze tent in het Krugerpark in Zuid-Afrika, terwijl de sneeuw in de Drakensbergen het verkeer totaal ontregeld, wegen worden afgesloten en automobilisten dagenlang vastzitten in hun auto; de leeuw in het Kruger park, die aan de bek van het wildebeest (hert)hangt en trekt, zodat het beest niet meer kan ademen en 2 uur later bezwijkt; de verandering van landschap in het zuiden van Mozambique: net over de grens is het nog een dor vlak land, een dag verder rijden richting noorden (Tofo) staat het vol met palmbomen met hogere temperaturen: overdag 25 tot 30 graden, s'avonds 20 graden; de Mozambikanen, die dagen lang langs de kant van de weg zitten met hun koopwaar zoals sinasappels, cashewnoten, benzine....

Onze laatste dagen in Zuid-Afrika:
De grensovergang van Mozambique naar Zuid-Afrika gaat goed: we wimpelen de "goedbedoelde" hulp van een Mozibikaan af, die ons snel langs de lange rij wachtenden zou kunnen leiden Na wat zoeken, passeren we verschillende loketten, de één voor inleveren van de verklaring met toestemming van invoer van de auto, één voor stempel paspoort, één voor de immigratie en nog geen 10 meter verder in een ander gebouw een paar loketten voor andere stempels, nu aan de kant Zuid-Afrika. Binnen een half uur zijn we de grens over.
In Hazyview rijden we langs de grauwe townships met huizen bestaande uit alleen maar golfplaten, maar zien we ook vele kleine stenen huizen.
In ons guesthouse Gecko bushpackes worden we hartelijk begroet door de eigenaar Adriaan, een Zuid-Afrikaan, waarna we onze tent opzetten, chillen bij de braai en kletsen met een groep Nederlandse studenten biologie uit Wageningen. Vanwege de korte vakantie van de Zuid-Afrikanen (voor ons de krokusvakantie)is de skytrail tot dinsdag volgeboekt en daarom kiezen we voor een autorit langs een deel van de panaramaroute met de vele stijle hellingen en prachtige uitzichten.
Eindelijk is het zover: we beginnen met de tocht boven de boomtoppen. Eerst wat instructies hoe we langs de kabel moeten afdalen kunnen afremmen bij de verschillende stops, daarna met een jeep een kwartier rijden hoger het gebergte in. Op het eerste platform wordt mijn tuig aan de kabel vastgeklemd en na de groet van de begeleider "Enjoy!" suis ik in mijn eentje de eerste 200 meter naar beneden, boven de boomtoppen: fantastisch!! Er volgen nog 8 afdalingen: éénmaal moet ik goed opletten en ga ik rakelings langs een grote boom.
We reizen verder naar Dalstroom en raken daar in gesprek met een Nederlander, die er binnen een week zijn eigen restaurant "Flying Dutchman" gaat openen. Hij heeft eerst in hartje Johannesburg gewoond en is er met een wapen op zijn hoofd gericht overvallen: eenmaal in zijn flat en een keer op een uitzichtspunt net buiten de stad, waarbij hij zijn auto, telefoon en geld moest afgeven en even dacht dat hij het niet zou overleven, toen hij geweerschoten hoorde... "Geen wonder dat je racist wordt, na dit soort ervaringen", licht hij toe.
We laten ons verwennen met een luxe hotelkamer met ligbad, electrische kachel en electrische deken, die we echt nodig blijken hebben: de volgende dag is de voorruit van onze auto bevroren.

De laatste paar dagen kamperen we vlakbij Rustenburg in het Nationaal park Pilanesberg, bekend om zijn mooie flora en fauna: op de 2e dag spotten we 3 neushoorns die na een tijdje grazen langs onze auto de weg oplopen en die we een aantal minuten lang kunnen volgen, totdat ze het grasland inrennen.
We sluiten onze vakantie in Zuid Afrika af met een bezoek aan Sun City, het pretpark met een mega gokcentrum, waarbij we op de valreep 30 Euro winnen.

Het zit er weer op. We hebben een nieuw
-luxe- probleem: welk land zullen we voor onze volgende reis kiezen, die hier nog aan kan tippen?!?

Hartelijke groeten,
Jeroen en Desiree