Nederland, weer terug, een wereld van verschil. - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Nederland, weer terug, een wereld van verschil. - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Nederland, weer terug, een wereld van verschil.

Door: Desiree

Blijf op de hoogte en volg

15 Januari 2013 | Nederland, 's-Gravenhage

Nederland, Den Haag, 15 januari 2013.

Midden in de nacht word ik wakker. Er komt licht door de gordijnen heen, waardoor ik gemakkelijk de weg naar de slaapkamerdeur kan vinden. Na het openen ervan zie ik overal kleding te drogen hangen: op het hek op de overloop, op de trapleuning. Een deur verder door zie ik een groot ligbad en rechts ervan een wastafel. ‘Wat een luxe huis! Waar ben ik eigenlijk?’
Ik ril van de kou als ik de trap af loop en de woonkamer binnen stap. Door het raam zie ik lantarenpalen zacht geel licht schijnen op de smalle ranke bomen met witte takken, staande op een wit wolkendek. Talloze sneeuwvlokken dwarrelen naar beneden. Een warm gevoel trekt door mij heen: ik ben terug in Nederland, ik ben weer thuis!

Flarden van herinneringen komen aan mij voorbij: 3 dagen regen in Maumere in onze strandbungalow, waarbij we goed uitzicht hebben op de zee met de woest neerkomende golven. Het proces van weven, waarbij de gehele bevolking van het nabij gelegen dorp Sikka binnen een handomdraai ieder zijn ding zit te doen: katoen plukken, tot draad spinnen, met plantenabstract kleuren, op een weefgetouw vastzetten en de verschillende kleuren klossen garen van de ene kant naar de andere kant bewegend. De rit in de bemo naar het volgende strandhotel, waarbij onder de stoel van Jeroen een enorme (bas)box is bevestigd en Jeroen na een dik uur de bus shakend de bus verlaat. Een 3 km lange ochtendwandeling in de onophoudelijke regen naar een zetting waar Arak gemaakt zou worden: de pannen met bijgehorend materiaal staan er wel, maar verder geen mens te zien. Die zijn vroegtijdig afgehaakt en zitten nu aan de Arak: echter zonder ons in de feestvreugde te laten delen.

De vliegreis met een heus propellor vliegtuigje naar Denpasar, dit keer in de zon, waardoor we de eilanden Flores, Sumbawa, Nusa Penida, Lombok én koraalriffen vanuit de lucht kunnen bewonderen.
De laatste 3 dagen van onze vakantie op Bali in Ubud. Een cultuurshock: 6 jaar geleden was het één uitgestorven straat met een paar guesthouses en restaurantjes, nu honderden toeristen in straten vol met souvenirwinkels, hotels, diverse eetgelegenheden. Wij laten ons verwennen in Ketut’s place: hotelkamer in een heuse tempel met ontbijt op de kamer, warme douche en zwembad, waarin zelfs Jeroen een duik neemt, dankzij de oplopende temperatuur naar 35 graden en waarbij we ons graag laten bijkleuren door de ons goedgezinde schijnende zon!
Als afsluiting doen we mee aan een mountainbiketour downhill, beginnend met uitzicht op de vulkanen, door de rijstvelden, langs vele tempels én via 45 graden hellingen …

Graag tot schrijfs over een jaar! Wellicht vanuit Cuba, maar het kan zomaar wat anders worden.

Hartelijke groeten,
Desiree (ook namens Jeroen)

  • 15 Januari 2013 - 10:06

    An Theo Bakker:

    Hoi

    Wij hebben onze reis nu al meegemaakt een prachtig verslag en het is altijd leuk om voor die tijd mee met andere te genieten en dat hebben we zeker gedaan.
    Berijdt je maar vast voor op vorst en misschien nog sneeuw sorry.
    Jullie moeten zeker naar Cuba gaan dat is een groot feest wat muziek aangaat en met cultuur en natuur zal het jullie zeker bevallen wij hebben daar een geweldige tijd gehad.het verandert snel daar nu ook de bevolking is erg vriendelijk goede thuis vlucht en succes.
    An Theo.

  • 15 Januari 2013 - 10:33

    :

    Den Haag, 15 januari 2012.

    Hoi Theo en An

    Bedankt voor jullie reactie.

    Na 4 keer met het vliegtuig de lucht ingegaan te zijn (van Denpasar naar Singapore 2 1/2 uur, door naar Doha 3 uur, daarna naar Munchen 6 1/2 uur en uiteindelijk naar Amsterdam in 1 uur en 15 min. vliegtijd) zijn we gistermiddag om 16.30 uur in Nederland aangekomen. Totaal 25 uur reistijd, inclusief stijgen,landen en wachttijd op de vilegvelden. Het is wel wennen met de kou hier in Nedrland, maar de sneeuw is zo mooi! We genieten wederom.

    Cuba staat hoog op ons verlanglijstje, we shall see.

    Hartelijke groeten,
    Jeroen en Desiree

  • 15 Januari 2013 - 11:11

    Janni:

    Hee Jeroen en Desiree,

    Welkom terug, even wennen natuurlijk, de kou, de sneeuw en het nederlandse leven. Jullie hebben weer heel wat mee gemaakt, we zijn benieuwd naar de verhalen en de foto's. De reisverslagen waren erg leuk om te lezen maar er zullen zeker nog meer verhalen zijn die nog verteld moeten worden. Toch hebben we een goede indruk kunnen krijgen van jullie reis. Op naar de volgende bestemming!
    Cuba is fantastisch, zeker de moeite waard.

    Groeten Imko en Jannie

  • 15 Januari 2013 - 11:26

    Jaap Scherpbier:

    WELKOM TERUG! Ik heb genoten v jullie reisverslagen.

  • 15 Januari 2013 - 11:27

    Marja:

    Lieve Jeroen en Desiree,

    Wat fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn. Maar ik kan me voorstellen dat het een cultuurshock is.
    Ik heb genoten van alle reisverslagen, en dacht elke keer (was ik er maar bij). Maar door jullie fijne manier van schrijven heb ik het toch een beetje mee kunnen beleven.
    Nu lekker bijkomen in ons koude kikkerlandje, en terug kijkend op een speciale mooie vakantie. Dit kan niemand meer afbakken.

    Groetjes Marja
    Foto Kino (lelijk woord eigenlijk)

  • 15 Januari 2013 - 12:17

    Ineke:

    Hallo Desiree + Jeroen,

    Van harte welkom weer op Hollandse bodem; compleet met superhollands winterdecor.......
    Hoe groot kunnen de contrasten zijn.
    Ben blij dat jullie weer heelhuids en gezond terug zijn ; alleen beetje rillerig, zeker ?
    Kom binnenkort maar eens verslag doen in Zoetermeer, met foto's erbij enzo.
    Heb genoten vd reisverhalen ; sluit me wat dat betreft bij alle voorgaande reageerders aan :
    HARTSTIKKE LEUK !!!

  • 15 Januari 2013 - 18:52

    Henriette:

    Ha Jeroen en Desiree,


    Dank voor het laten meebeleven van jullie vakantie.

    Welkom thuis!


  • 15 Januari 2013 - 20:55

    Riny En Carl:

    Hallo Desiree en Jeroen,
    Wat hebben jullie weer een geweldige reis gehad.
    Prachtig, al die verslagen.
    Fijn, dat jullie weer heelhuids terug zijn.
    En nu maar genieten van de mooie witte sneeuw!

    Groetjes,
    Carl en Riny

  • 16 Januari 2013 - 11:51

    Tatty:

    Hallo Desiree en Jeroen,

    Ik heb genoten van de verhalen. Welkom in de andere en witte wereld en jullie zijn gelukkig weerheelhuids thuisgekomen. IK hoop dat jullie nog een paar dagen vrij hebben om bij te komen.

    Liefs en tot gauw, ook namens Theo
    Tatty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, 's-Gravenhage

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1859
Totaal aantal bezoekers 84372

Voorgaande reizen:

27 December 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: