Havana, een stad die altijd leeft... - Reisverslag uit Havana, Cuba van jeroendesiree - WaarBenJij.nu Havana, een stad die altijd leeft... - Reisverslag uit Havana, Cuba van jeroendesiree - WaarBenJij.nu

Havana, een stad die altijd leeft...

Door: Desiree Janssen

Blijf op de hoogte en volg

21 December 2013 | Cuba, Havana

Havana, 16 december 2013.

'Hola' We worden enthousiast begroet door Ariel als we na elf uur vliegen op het vliegveld van Havana aankomen. Via Fons, een collega van Jeroen die meerdere keren per jaar Cuba aandoet, zijn we in contact gekomen met Ariel, een Cubaan, die elke dag speelt in een van de vele Salsa bandjes en ons nu opvangt. Heerlijk om nu niet overvallen te worden door Cubanen die ons wel de goedkoopste adresjes zullen tonen. Met een heuse Chevrolet uit 1958 worden we door een vriend van Ariel langs de brede straten met palmbomen naar het historische La Habana Vieja gebracht met statige Spaanse koloniale gebouwen. In de casa particulares van Marisol moeten we vier trappen omhoog, maar dan heb je ook wat: het uitzicht op De straat Obispo, waar het krioelt van de mensen op zoek naar een leuk restaurantje. Vanaf het dakterras in de schommelstoel voel ik me verbonden met de families om me heen, die bezig zijn met de was of net als ik zitten te chillen, luisterend naar de opzwepende Salsa muziel die van verschillende kanten naar ons toekomt. Het is tien uur 's avonds als ik me neervlij op ons bed en binnen enkele seconden in dromenland ben. In Nederland is het dan al vier uur 's nachts.

De volgende morgen sta ik om acht uur naast mijn bed: ik kan niet wachten om Havana te verkennen. Op de Obispo is het een kleurrijk gebeuren: dames met knalrode en zeer korte rokjes, andere met leggings strak gespannen om huin zeer brede heupen, begeleid door hun mannen in T-shirt waarbij de korte mouwen bekneld zitten tegen de brede spierbundels van hun bovenarmen. Op elke hoek van de straat staat er wel iemand met koopwaar: bananen, kokosnoten, gebakken koeken. We zien af van fietstaxi of een Ford uit de jaren vijftig, maar stappen in de hop-on-hop-off-bus, een dubbeldekker zonder dak, en laten ons meetronen langs de boulevard Malecon naar de Champs-Elysees van Havana met art-decohuizen en pleinen met standbeelden. Bij een immense begraafplaats stappen we uit en struinen langs familiegraven, sommige in een kapel, andere op een rij naast elkaar, soms met enorme beelden in de vorm van een engel of Jezusfiguur.
Als we weer verder willen blijken de vertrektijden flexibel te zijn: het is ruim een uur wachten, voordat onze bus komt. Op de vragende blik antwoordt de chauffeur: 'Dat is vanwege lunchtijd, dan rijdt de bus een heel uur niet!'
Wordt vervolgd...

Dit is mijn eerste indruk van Havana, maar aangezien het internet het snel laat afweten, moeten jullie het hier even mee doen.

Groetjes vanuit Trinidad, waar we de komende dag zullen doorbrengen,
Jeroen en Desiree

  • 21 December 2013 - 20:13

    Martin:

    Dank Desiree voor de leuk beschreven eerste uren van de nieuwe reis. Binnen enkele jaren hoop ik daar ook eens een kijkje te nemen. Veel plezier in Havanna en ik kijk al uit naar een volgend verslag.
    Een warme groet voor jullie beiden uit een kil- en regenachtig Scherpenzeel, Martin

  • 21 December 2013 - 20:36

    Agnes:

    Hallo vakantie gangers dat is weer genieten daar in Cuba.stuur wat warmte naar hier.Want het is guur hier.De kerkhoven zijn daar veel mooier dan hier,ze hebben daar een heel andere cultuur voor hun doden dan bij ons. Dat moet je echt gezien hebben .Gaat Jeroen een Havana opsteken?Groetjes en veel genieten maar

  • 21 December 2013 - 21:17

    Hans:

    Desiree, wat heerlijk om jullie reisverhalen weer te lezen en wat kan jij de sfeer goed beschrijven
    Geniet beiden maar van het Cubaanse leven, maar dat hoef ik eigenlijk niet te zeggen, dat zullen jullie wel doen,
    Hans
    www.actiefindetropen.nl

  • 22 December 2013 - 02:11

    Trudy:

    leuk ,wat te horen,geniet van alle goeds.Foto,s 65 geweldigggggggggggggg, lieve groeten Trudyy

  • 22 December 2013 - 14:00

    Jaap:

    Dat doen jullie goed, Kerst en Oud & Nieuw doorbrengen op de Caraïben! Een ritje in een Chevy uit 1958 lijkt me ook helemaal te gek! Ben benieuwd hoe lang die oude barrels daar nog blijven rijden want ik hoorde dat ze daar sinds kort ook nieuwe auto's mogen aanschaffen. Zou wel eeuwig zonde zijn als ze uit het straatbeeld zouden verdwijnen. Geniet maar lekker daar.

  • 22 December 2013 - 21:21

    Jaap De Koff:

    Hoi jeroen en desiree

    Denk dat jullie het naar de zin hebben. Geniet van de verdere vakantie. Groetjes van jaap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Havana

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 84362

Voorgaande reizen:

27 December 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: